• Svenska

Om utlandet Schweiz

Frågor och svar om pass, samordningsnummer och öppettider

Ambassaden i Bern följer de schweiziska myndigheternas regler och riktlinjer rörande covid-19. Detta innebär bl a att ambassaden måste begränsa antalet tider för bokning av pass. Passtider bokas genom Migrationsverkets bokningssystem, där alla lediga tider visas. Alla tider som avbokas visas omgående i bokningssystemet. Du behöver själv bevaka om det finns tider. Det är viktigt att du avbokar din tid om du inte kan komma. Detta görs i bekräftelsen som du fick vid bokningstillfället per mejl.

För att minimera risken för smittspridning av Covid-19, följer vi riktlinjerna om fysisk distansering och begränsar antalet besökare som vistas samtidigt i vårt väntrum. Det innebär att vi måste avsätta mer tid mellan besöken. Enbart den personen som har ett ärende på ambassaden får komma in i väntrummet. Undantagna är minderåriga samt personer som behöver assistans. Besökare måste även bära mask under besöket (gäller ej barn).

Vi ber samtliga besökare, förutom passansökningar som bokar tid på vår hemsida för pass, att mejla oss på ambassaden.bern@gov.se för att komma överens om en tid för besök. Det gäller alla besök.

Ambassaden uppmanar svenska medborgare att fortsatt hålla sig informerade om och följa schweiziska myndigheters riktlinjer.

Läs mer här.


Jag har e-postat er med passfrågor.
För närvarande har vi många mejl att besvara. Vi återkommer dock så snart vi kan.

Förlorar jag mitt svenska medborgarskap om passet blir ogiltigt?
Ditt pass/nationella ID-kort är en rese- och ID-handling. Du förlorar inte ditt medborgarskap om din ID-/resehandling blir ogiltig. Är du mellan 18 och 22 år, född utomlands och har aldrig bott i Sverige måste du dock ansöka om att behålla det svenska medborgarskapet för att inte förlora det. Läs mer här.

Mitt pass hinner bli ogiltigt och då kan jag inte identifiera mig när jag ska söka nytt. Vad gör jag då?
På ambassaden i Bern går det bra att identifiera sig med annan ID-handling (t ex annat pass/nationellt ID-kort eller ett svenskt/schweiziskt körkort). En närstående kan också intyga din identitet. Du behöver i sådana fall visa bevis som styrker er relation om relationen inte är registrerad hos Skatteverket. Exempel på bevis kan vara ett födelsebevis eller arbetskontrakt.
Se mer information på polisens webbsida.

Blir mitt schweiziska uppehållstillstånd ogiltigt om mitt pass är ogiltigt?
Enligt migrationsmyndigheten i Bern är uppehållstillståndet giltigt även om ditt svenska pass/nationella ID-kort blivit ogiltigt. Detta gäller hela Schweiz. Däremot behövs giltigt pass/nationella ID-kort vid förlängning av uppehållstillståndet och vid inresa i Schweiz.

Vad gäller för ett provisoriskt pass?
Ett provisoriskt pass är ett tillfälligt pass som endast gäller för en (1) mycket angelägen resa. Läs mer här
Kontakta ambassaden för mer information: ambassaden.bern-pass@gov.se

Mitt pass/ID-kort finns på ambassaden för upphämtning men jag vill undvika att resa just nu, kan ni behålla det längre än 3 månader?
Din ID-handling kommer att finnas kvar på ambassaden i minst 6 månader. Du kontaktas alltid innan ditt pass/nationella ID-kort makuleras av oss.

Skickar ambassaden fortfarande pass till konsulat för utlämning?
Det går bra att hämta ditt pass/nationella ID-kort på konsulaten i Zürich, Lugano eller Vaduz. Kontakta det konsulat du valt innan du ska hämta passet.

Kan jag hämta mitt pass som vanligt på ambassaden?
Ambassaden har infört besökstid för alla besök. Det betyder att du behöver mejla oss för att komma överens om en tid för ditt besök. Gäller det att hämta ett pass/ID-kort eller få ett levnadsintyg skriver du till  ambassaden.bern@gov.se

Hur fungerar besök på ambassaden?
Ambassaden följer myndigheternas regler och riktlinjer om social distansering och hygien. Vi ber om överseende med att väntetiden kan vara längre än vanligt och att du kan få vänta utanför ambassaden innan vi har möjlighet att släppa in dig. Du behöver komma överens om en besökstid oavsett ärende.

Gäller det medborgarskap, pass eller samordningsnummer skriver du till ambassaden.bern-pass@gov.se 

För alla andra ärenden: ambassaden.bern@gov.se

Vi vill ansöka om samordningsnummer och pass till vårt barn. Hur gör vi?
Informera er här om hur ni ansöker om samordningsnummer i det fall ni vill ha en ID-/resehandling till ert barn. Tidsbokning krävs om ni vill lämna in ansökan på ambassaden. Skriv ett mejl med ert ärende till: ambassaden.bern-pass@gov.se
Ni kan även lämna in ansökan på ett konsulat.

Vill ni endast namnanmäla barnet i Folkbokföringen, görs det direkt till Skatteverket. Läs mer här

Senast uppdaterad 24 mar 2021, 14.59