I de allra flesta fall kan du som vill ansöka om arbetstillstånd använda Migrationsverkets webbansökan.
Om du gör en webbansökan och inte behöver visum för att resa in i Sverige krävs i allmänhet inget besök på ambassaden. Oavsett hur du söker måste du ha arbetstillståndet klart innan du reser till Sverige.
Så här går det till (för ansökan på pappersblankett, se längre ner):
1. Förbered dig
Kontrollera vilka dokument och uppgifter du behöver. Migrationsverket prioriterar ansökningar som innehåller allt som behövs och du får snabbare beslut.
Läs mer under "Dokument som krävs" och på Migrationsverkets webbplats.
Instruktioner på Migrationsverkets webbplats
2. Ansök
Följ Migrationsverkets anvisningar. Du bifogar dokument elektroniskt och betalar ansökningsavgiften med ett VISA-kort eller ett MasterCard. Familjemedlemmar kan ansöka i samma webbansökan om de ansöker samtidigt som dig.
Webbansökan går direkt till Migrationsverket för handläggning och beslut.
Webbansökan på Migrationsverkets webbplats
3. Invänta beslut
När Migrationsverket har fattat sitt beslut kommer du att bli informerad om detta via e-post. Du kan kontrollera din ansöknindsstatus genom att ange ditt dossiernummer på Migrationsverket. Det faktiska beslutet kommer att ges till dig när du besöker ambassaden. Ta med ditt pass när du hämtar ditt beslut.Din arbetsgivare eller uppdragsgivare får samtidigt ett meddelande om beslutet per post.
3. Ordna uppehållstillståndskort
Om du får tillstånd för mer än tre månader får du ett uppehållstillståndskort.
Du som behöver visum för att resa in i Sverige
Besök ambassaden för att ta foto och lämna fingeravtryck för kortet. Det kan du göra medan du väntar på beslut eller efter att du beviljats arbetstillstånd. Besök ambassaden under migrationsavdelningens öppettider, du behöver inte boka en tid i förväg. Ta med dig samma pass som du använder i din ansökan om arbetstillstånd.
Ambassadens adress hittar du under "Kontakt" i menyn längst ner.
Det kan ta upp till fyra veckor för uppehållstillståndskortet att tillverkas och levereras till ambassaden.
Sedan den 22 september 2014 kan personer som har beviljats uppehållstillstånd i Sverige välja hur de vill få sina uppehållstillståndkort:
Du som inte behöver visum för att resa in i Sverige
Om du får tillstånd för mer än tre månader och inte behöver visum reser du till Sverige och ordnar kortet där. Vänd dig till Migrationsverket för att ta foto och lämna fingeravtryck.
Om du inte kan eller vill ansöka på webben ansöker du på en pappersblankett som lämnas in till ambassaden.
Sveriges ambassad tar emot ansökningar om arbetstillstånd från medborgare i:
• Ryssland
• Uzbekistan, Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkmenistan, Armenien, Belarus
• övriga länder som är permanent och lagligt bosatta inom Ryssland
1. Förbered dig
Kontrollera vilka dokument och uppgifter du behöver. Migrationsverket prioriterar ansökningar som innehåller allt som behövs och du får snabbare beslut.
Läs mer under "Dokument som krävs" och på Migrationsverkets webbplats.
Instruktioner på Migrationsverkets webbplats
2. Betala ansökningsavgiften
Ansökningsavgiften betalas kontant i rubel vid ansökingstillfället.
Läs mer under Avgifter.
3. Lämna in ansökan på ambassaden
Ta med den ifyllda ansökningsblanketten tillsammans med samtliga dokument och kvitto på betalningen. Det finns olika blanketter för olika typer av arbetstillstånd. Kontrollera på Migrationsverkets webbplats.
Lämna in din ansökan genom att besöka ambassaden under migrationsavdelningens öppettider måndag till fredag kl. 09:00-12:00, du behöver inte boka en tid i förväg.
Ambassadens adress hittar du under "Kontakt" i menyn längst ner.
Ambassaden skickar dina handlingar till Migrationsverket i Sverige.
4. Invänta beslut
Du kan själv kontrollera huruvida ett beslut fattats i ditt ärende på Migrationsverkets hemsida. Ta med ditt pass när du samlar beslutet.
5. Ordna uppehållstillståndskort
Rutinerna är samma som vid en webbansökan. Se ovan.
Senast uppdaterad den 01 januari 2018.