Om du har blivit bestulen eller på annat sätt behöver hjälp finns här några tips om vad du kan göra.
Om du har blivit bestulen
Om du har blivit bestulen och har en reseförsäkring, eller annan försäkring med reseskydd, kan du vända dig till SOS-International i Köpenhamn för eventuell ersättning: Tel: +45 70 10 50 50 Fax: +45 70 10 50 56
Den som har reseförsäkring hos Euro-Alarm/ERV ska vända sig till ERV-Alarm cetrali Köpenhamn: Tel: +45 70 10 90 30 Fax: +45 70 10 90 60
Överföring av pengar
Pengar från Sverige kan överföras via mobiltjänsten Swish eller om du är i behov av kontanter via till exempel Western Union. Referenspersonen i Sverige kan ringa 020-901090 eller gå in på www.westernunion.se.
När beloppet har inbetalats får referenspersonen ett kontrollnummer som måste förmedlas till mottagaren. Pengarna kan hämtas ut på vilket ombud för Western Union som helst i Italien mot uppvisande av ID-handling och kontrollnummer. Pengarna finns i regel tillgängliga på utbetalningsstället 10 minuter efter att inbetalning skett. Obegränsat belopp kan överföras; i Italien finns emellertid en valutagräns på 10 000 EURO.
I Romområdet finns flera ombud för Western Union, kontoret på Centralstationen (Termini) är öppet alla dagar mellan 09.00 - 21.00.
Western Union - Centralstationen (Termini)Galleria Gommata A P Box N 8 00185 Roma Tel: +39-06-45424817
Western Unions nummer i Italien 800 789 124 (endast från fast telefonlinje) kan ge upplysningar om närmaste utbetalningskontor.
I akuta situationer och om det p.g.a. omständigheterna anses skäligt kan ambassaden förmedla uttag från ditt bankkonto i Sverige. Ambassaden tar i detta fall ut en avgift motsvarande 600 SEK. Även banken i Sverige tar ut en avgift. Överföring via bank tar som regel många dagar i anspråk varför ovannämnda sätt är mycket enklare och snabbare.
Det finns även en möjlighet att en referensperson i Sverige kan inbetala medel till utrikesdepartementet efter att ambassaden har ansökt om det. Ambassaden tar i detta fall ut en avgift motsvarande 600 SEK. Även banken i Sverige tar ut en avgift.
Förlust av svenskt pass
Förlust av pass ska omedelbart polisanmälas vid närmaste polisstation. Ett provisoriskt pass kan erhållas vid ambassaden i Rom och vid vissa konsulat.
Här kan du finna information angående ansökan om provisoriskt pass.
Förlust av bank- och kreditkort
Förlustanmälan av kreditkort kan göras per telefon till Sverige:
SE banken 0046 8 147 200
Nordea 0046 8 402 57 10
Handelsbanken 0046 8 411 21 22
Swedbank 0046 8 411 10 20
American Express 0046 771 29 56 00
Diners Club 0046 8 146 878
Eurocard 0046 774 24 24 24
eller från Italien på följande kostnadsfria telefonnummer från fast linje
VISA 800 819 014
DINERS CLUB 800 86 40 64
MASTER CARD 800 870 866
Tillfälligt lån
Om du hamnar i en nödsituation som inte är självförvållad och när alla andra möjligheter är uttömda kan ambassaden bistå, om så är skäligt, med ett tillfälligt lån för att kunna återvända till Sverige. Du ska ha vidtagit rimliga försiktighetsåtgärder före avresan från Sverige (till exempel ha en returbiljett, försäkring, tillräckligt med pengar). Om du beviljas ett lån, måste du betala tillbaka lånet, inklusive UD:s avgift om 600 kr, inom en månad efter det att du fått faktura från UD.