Ekonomiskt nödställd
Hjälp till självhjälp
Tänk på att hålla löpande kontakt med familj/vänner kring din resrutt/ boende/ resesällskap. Det underlättar om någon behöver kontakta dig/er under resan.
Spärra kreditkort
Kontakt med försäkringsbolag
Hjälp med överföring av pengar
Om du behöver spärra dina kreditkort kan du ringa den bank, som utfärdat kortet. Lista över de vanligaste bankerna finner du på www.konsumentbankbyra.se
VISA
Tel: 000-800-100-1219
MasterCard
Tel: 000-800-100-1087
Kontakt med försäkringsbolag (öppet 24/7)
Kontakta alltid ditt försäkringsbolag vid problem i utlandet. Behöver du nå ambassaden utanför kontorstid, ring UD-jouren på tel: +46 8 405 5005. Nedanstående bolag är sammanhållande för svenska försäkringar.
SOS-International A/S Tel: +45-70 10 90 50
Falck TravelCare AB Tel: +46 8 587 717 17
Hjälp med överföring av pengar
Är du i akut behov av pengar kan du använda dig av MoneyGram eller Western Union för att snabbt få pengar överförda till Indien.
Närmaste MoneyGram- kontor i förhållande till ambassaden.
India Post
Malcha Marg
Chanakyapuri
New Delhi 110021
Tel: +91 11 2611 1883
Närmaste Western Union-kontor i förhållande till ambassaden:
Western Union - Bank of Baroda
NDMC Shopping Complex
Yashwant Place, Chanakyapuri
New Delhi 110021
Tel: +91 11 2467 2407