• Svenska

Om utlandet Indien

Ekonomiskt nödställd

Hjälp till självhjälp

                    

Tänk på att hålla löpande kontakt med familj/vänner kring din resrutt/ boende/ resesällskap. Det underlättar om någon behöver kontakta dig/er under resan.

Spärra kreditkort

Kontakt med försäkringsbolag

Hjälp med överföring av pengar 

 

Spärra kreditkort

Om du behöver spärra dina kreditkort kan du ringa den bank, som utfärdat kortet. Lista över de vanligaste bankerna finner du på www.konsumentbankbyra.se  

VISA
Tel: 000-800-100-1219
Web: www.visa.com
 
MasterCard
Tel: 000-800-100-1087
Web: www.mastercard.com
 
 
 
Kontakt med försäkringsbolag (öppet 24/7)

Kontakta alltid ditt försäkringsbolag vid problem i utlandet. Behöver du nå ambassaden utanför kontorstid, ring UD-jouren på tel: +46 8 405 5005. Nedanstående bolag är sammanhållande för svenska försäkringar.

SOS-International A/S Tel: +45-70 10 90 50
E-mail: sos@sos.eu
 
Falck TravelCare AB Tel: +46 8 587 717 17

 

 

Hjälp med överföring av pengar

Är du i akut behov av pengar kan du använda dig av MoneyGram eller Western Union för att snabbt få pengar överförda till Indien. 

 
Närmaste MoneyGram- kontor i förhållande till ambassaden.
India Post
Malcha Marg
Chanakyapuri
New Delhi 110021
Tel: +91 11 2611 1883
 
Närmaste Western Union-kontor i förhållande till ambassaden:
Western Union - Bank of Baroda
NDMC Shopping Complex
Yashwant Place, Chanakyapuri
New Delhi 110021
Tel: +91 11 2467 2407
 

Ekonomisk hjälp

Här finns grundläggande information som gäller för alla länder. I vissa länder gäller dessutom ytterligare villkor. Kontakta ansvarig ambassad för mer information.

Läs mer