Nyfödda barn och personer som aldrig haft svenskt pass, ID-kort eller varit folkbokförda i Sverige måste söka samordningsnummer innan det är möjligt att söka svenskt pass eller ID-kort. Du behöver därför besöka ambassaden minst två gånger för att kunna ansöka om ett första pass.
Notera att en rekvisition av samordningsnummer endast kan göras av ambassaden i samband med att du också ansöker om pass.
För personer födda före 1 april 2015 till ogifta föräldrar där endast fadern är svensk medborgare måste en "Anmälan om svenskt medborgarskap" göras innan det är möjligt att söka samordningsnummer. Läs mer på Migrationsverkets hemsida.
Det är Skatteverket som beslutar om ett samordningsnummer kan utfärdas. Handläggningstiden hos Skatteverket för ett samordningsnummer är cirka 8 veckor.
Information om ansökan om pass för minderåriga hittar du här.
Regler kring samordningsnummer sedan 18 juni 2021
Ett samordningsnummer utfärdat efter den 18 juni 2021 har olika status:
Ett samordningsnummer blir vilandeförklarat vid slutet av det femte kalenderåret om inte någon anmälan eller ansökan om förnyelse inkommit till Skatteverket.
Om du har ett giltigt pass gäller det till sista giltighetsdag även om ett samordningsnummer blir vilandeförklarat. När du ansöker om ett nytt pass kommer passmyndigheten att begära förnyelse av samordningsnumret.
För information om vilken status ditt samordningsnummer har och när det blir vilandeförklarat kontakta Skatteverket som är ansvarig myndighet.
Om du har ett samordningsnummer och byter kontaktadress ska du anmäla ny adress till Skatteverket. Det kan antingen vara en adress i Sverige eller en adress i utlandet, men inte både och.
Du behöver också meddela Skatteverket om du byter personuppgifter som till exempel namn eller medborgarskap.
Mer om samordningsnummer hittar du på Skatteverkets hemsida.