• Svenska

Om utlandet Albanien

Apostille och Legaliseringar

Apostille 

Albanska myndigheter kräver ofta att svenska intyg, ex. personbevis, intyg från Pensionsmyndigheten, rättsväsendet, universitet etc., ska vara försedda med en apostille för att kunna användas i Albanien. En apostille är ett intyg som utgör bevis om riktigheten av namnunderskriften på en allmän handling, i vilken egenskap undertecknandet skett och om äktheten hos sigill eller stämpel som satts på handlingen. En apostille kan inte utfärdas av ambassaden, utan du behöver vända dig till Notarius Publicus i Sverige. I Sverige är det bara Notarius Publicus som har behörighet att utfärda apostille. Notarius Publicus utses av länsstyrelsen i varje län och finns i de flesta svenska städer. En apostille bör finnas på den svenska originalhandlingen innan den översätts till albanska.

 

Läs mer om apostille och legalisering på Regeringens hemsida: https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartementet/legaliseringar/

 

Legalisering

 

Albanien har tillträtt Haagkonventionen om slopande av kravet på legalisering av utländska allmänna handlingar. Det innebär att man avstår från att kräva diplomatisk eller konsulär legalisering av utländska allmänna handlingar. Legaliseringen ersätts med ett intyg, en s.k. apostille, utfärdat av en behörig myndighet i den stat där handlingen upprättats. Läs mer under rubriken Apostille ovan.

 

En legalisering är en stämpel som intygar att namnteckningen på ett dokument är äkta och i vilken egenskap undertecknaren har skrivit på.

 

Ambassaden kan endast legalisera:

 

* dokument med underskrift av behörig tjänsteman vid svenska utrikesdepartementet,

 

* dokument med underskrift av behörig tjänsteman vid Albaniens utrikesministerium

 

Ambassaden tar en avgift för legaliseringar:https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/albanien/hjalp-till-svenskar-utomlands/avgifter/