Gå till innehåll
  • Svenska

Om utlandet Thailand

Intyg och legaliseringar

Ambassaden och konsulaten kan vara behjälplig med att utfärda olika typer av intyg och legaliseringar. Vi föredrar att intyg beställs via e-post och i andra hand per post.

OBS! Följande tjänster kräver personligt besök på ambassaden eller konsulaten: ansökan om äktenskapscertifikat, legaliseringar och levnadsintyg.

Avgiften regleras av månadens växelkurs. Var noga med att betala rätt summa för avgift och porto!

Avgift för denna månad:

600 THB per intyg
200 THB för porto

Begäran om intyg – Så här gör du

För att begära ett intyg, följ stegen nedan:

  1. Ladda ner blanketten i Word- eller PDF-format.
    Fyll i den noggrant, helst digitalt.

  2. Läs igenom vilka dokument som krävs som underlag för ditt intyg.
    Information finns under rubriken Olika typer av intyg.

  3. Betala avgiften för intyget samt kostnad för porto.
    Se Avgifter och betalningssätt för mer information.

  4. Skicka din begäran via e-post eller vanligt brev till ambassaden eller konsulatet.
    Din begäran ska innehålla följande:

    • Ifylld blankett
    • Underlag till ditt intyg
    • Kvitto på inbetalningen

Viktig information om inlämning

Ifylld blankett, underlag och kvitto ska skickas i ett och samma mejl, eftersom separata utskick kan skapa förvirring och försena handläggningen. Skicka din fullständiga begäran via e-post eller vanlig post till det kontor (ambassad eller konsulat) som ansvarar för det område där du är bosatt. Se kontaktuppgifter via länken: Sändning av din begäran.

Handläggningstid

Intyg handläggs inom 15 arbetsdagar från det att en fullständig begäran inkommit.
Ofullständig begäran måste kompletteras inom 10 arbetsdagar – annars avvisas den, och avgiften återbetalas inte.

Utfärdade intyg

Intyg utfärdas endast på engelska och skickas med DHL till din postadresss som angetts på blanketten (endast inom Thailand). Ambassaden/konsulatet tar inget ansvar för förlorad försändelse vid felaktigt angiven postadress och telefonnummer.

Giltighetstid

Intyg gäller normalt i 3 månader, men detta kan variera.
Sökande ansvarar själv för att kontrollera vad som gäller hos mottagaren.

Svenska handlingar som ska åberobas i Thailand

Observera att i Sverige kan du på Thailändska Ambassaden i Stockholm få mer information om hur du går till väga för att registrera följande hos thailändska myndigheter

  • Svensk skilsmässa
  • Svenskt äktenskap 
  • Fullmakt/Legalisering/Medgivande
  • Thailändskt födelsebevis för barn fött till en thailändsk medborgare
  • Dödsfall (när en thailändsk medborgare avlider i Sverige)

Se länkar
บริการคนไทย – Royal Thai Embassy Stockholm(på thailändska)
Services – Royal Thai Embassy Stockholm(på engelska)

Senast uppdaterad 08 okt. 2024, 11.53