Meny
  • Svenska

Om utlandet Algeriet

Avrådan

Algeriet - avrådan

Med anledning av säkerhetsläget avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke-nödvändiga resor till Sahelområdet i Algeriet, det vill säga de södra ökenområdena gränsande till Mauretanien, Mali, Niger och Libyen, inklusive turistregionerna Tamanrasset och Djanet.

07 okt 2020

Uppdaterade beslut om UD:s avrådan

UD har den 7 oktober fattat nya beslut rörande den avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder som beslutades den 14 mars 2020, och som sedermera har förlängts. Klicka på länken nedan för att läsa mer.

Läs mer här

Aktuella händelser

VIKTIGT

Behöver du återvända hem till Sverige?

Det algeriska luftrummet är för närvarande stängt och det finns i nuläget inga kommersiella flyg till och från Algeriet. Möjlighet finns för svenska medborgare och personer med svenskt uppehållstillstånd arr resa med Air France som har dsagliga avgånger. Dessa flyg är icke-kommersiella och hanteras direkt av Air France Algérie. Det är enbart Air France i Algeriet som kan ordna dessa biljetter, dvs inte kundtjänster i andra länder i Frankrike eller Sverige. Observera att det inte är möjligt att boka om en redan köpt kommersiell biljett. Istället får den som önskar återvända köpa en ny biljett och begära återbetalning av den gamla. Mer information om dessa flyg finns på airfrance.dz.

Angående Coronaviruset, Covid-19

UD försöker bistå med en dialog med flygbolagen om möjligheten att hämta hem svenska resenärer. I det fall UD bistår med assisterad utresa är det förenat med en kostnad för den enskilda. Därför arbetar UD och ambassaderna för att hjälpa resenärer att se om det finns andra möjligheter att lösa situationen.


Ambassaden i Alger för en dialog främst andra EU-länder och de nordiska
länderna för att underlätta för resenärer och för att få information om exceptionella flyg, som då och då dyker upp trots att luftrummet, liksom flygplaterna fortsatt är stängda. Meddela ambassaden via mail ambassaden.alger@gov.se om ni önskar få information från ambassaden.


I de fall en enskild behöver hjälp för att lösa den ekonomiska situationen bistår UD och ambassaden för att se vilka möjligheter det finns för personen att själv kunna lösa detta. Exempelvis genom egna medel eller anhöriga. I de fall det är svårt att tillgodogöra sig egna medel finns möjligheter för UD att bistå med banköverföring eller möjlighetför anhöriga att deponera medel via UD. Möjligheten finns också att ansöka om ett ekonomiskt lån men då krävs att alla andra möjligheter ska vara uttömda och det är ett lån som ska betalas tillbaka.

Om du befinner dig på resa utomlands, följ lokal nyhetsrapportering för att få uppdaterad information om situationen. Enskilda länder har olika regler och riktlinjer som snabbt kan förändras och det är viktigt att följa dessa. Håll även kontakt med ambassaden.


Resenärer kan bli tvungna att stanna kvar på resmålet tills flygtrafiken återupptas.

Resebyråerna och flygbolagen försöker transportera hem alla som berörs.
Det är ett gemensamt ansvar att nu försöka hantera situationer som beror på utbrottet av coronavirus. Resebranschen, försäkringsbolag, utrikesförvaltningen och den enskilde måste alla hjälpas åt. Situationen är på många sätt exceptionell när det gäller möjligheterna att resa mellan och inom länder.

Senast uppdaterad 22 sep 2020, 08.40
Ambassadens reseinformation

Vanliga frågor