Meny

Lediga tjänster

Här publiceras tillgängliga tjänster vid Sveriges ambassad i Washington D.C. samt vid de svenska konsulaten i USA.

Sveriges ambassad i Washington är en av Sveriges största utlandsmyndigheter med drygt femtio anställda, varav knappt hälften är utsända från Sverige. Ambassaden är indelad i sju enheter. Ambassaden företräder Sverige i USA.  Ambassaden har en omfattande författningsreglerad verksamhet. En huvuduppgift är att främja svenska intressen och bidra till ökad handel och kulturellt utbyte mellan Sverige och USA. 

Sveriges ambassad i Washington, D.C. söker en Eventcenter Manager för Sveriges utåtriktade program i House of Sweden.

I ambassadens regi bedrivs en omfattande utåtriktad verksamhet, med över 30 000 besökare årligen, inom ramen för det breda Sverigefrämjandet. Ambassaden utvecklar och förstärker den utåtriktade verksamheten i House of Sweden och söker nu en Manager till det eventcenter som ambassaden ansvarar för från och med januari 2020.

Eventcenteransvarig i House of Sweden är ansvarig för att presentera bilden av Sverige i ambassadens publika lokaler. Arbetet bedrivs både strategiskt och operativt, i nära samarbete med ambassadens övriga medarbetare och omfattar alla aspekter av genomförande av events. Ambassadens övergripande mål och inriktning ska genomsyra såväl formspråk som aktivitetsplanering och genomförande.

Managern ska arbetsleda eventteamet, ansvara för eventcentrets underhåll, hantera eventförfrågningar och utveckla självständiga kontakter med externa samarbetspartners. Tjänsten är i sin grund utåtriktad och innefattar att genomföra visningar av House of Sweden men ställer även administrativa krav så som att ansvara för eventcentrets kalenderbokningar, råda över avtalsförhandlingar och budgethantering samt upphandla nya samarbetsavtal med leverantörer som ambassaden anlitar för de olika arrangemangen. Även uppdatering av digitala plattformar och marknadsföring ingår i arbetet.

Vi söker dig som har erfarenhet av evenemangsproduktion och projektledning. Relevant akademisk bakgrund är önskvärt. Du besitter ett stort mått av egen initiativförmåga och tycker om att arbeta kreativt både i grupp och självständigt. Du bör ha förståelse av arbetet på en utlandsmyndighet och kunskap om svenskt kultur-och näringsliv. Du bör tycka om att ha många bollar i luften och ha möjlighet att arbeta vissa helger och kvällar. Du är initiativrik, serviceinriktad och handlingskraftig. Du kan uppmärksamma problem, identifiera möjliga orsaker och lösa problemen individuellt eller i grupp. God datorvana och gott ordningssinne är nödvändigt, så även god erfarenhet av budgetuppföljning. Du måste ha mycket goda kunskaper i engelska samt kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Du har god förmåga att bygga goda relationer med människor i olika funktioner. Likaså kan du arbeta självständigt.

Ambassaden erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.

Tillträde: Anställningen är en tillsvidaretjänst med en initial 6-månaders provanställning med tillträde snarast möjligt. Förutsättning för anställning är medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd (green card) i USA.

Lön:
individuell lönesättning tillämpas.

Mer information om arbetsuppgifterna lämnas av enhetschef Lars-Erik Tindre, tel. 202 467-2600 lars-erik.tindre@gov.se. Upplysningar om anställningsvillkoren lämnas av kanslichef Helena Marcus, tel. 202 467-2600. Facklig representant är Anne-Charlotte Wetterwik 202 467-2600.

Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning via e-post till ambassaden.washington@gov.se

För att beaktas måste ansökan ha inkommit till ambassaden senast den 30 oktober, 2019. Märk ansökan med referensnummer UM2019/37702.
> Klicka här för att läsa om dataskyddslagen.

_________________________________________________________


The Embassy of Sweden in Washington, D.C. is looking for an Event and Exhibition Technical Coordinator.

The Embassy of Sweden in Washington D.C. is one of Sweden’s largest missions in the world and serves as the official link between Sweden and the United States. House of Sweden is the proud home to the Embassy’s public diplomacy program where we promote Swedish arts and culture and annually organize a large number of public events, with more than 30 000 visitors, covering a wide range of topics.

From 2020, the Embassy of Sweden will expand its public outreach program in House of Sweden and we are therefore looking to hire an event and exhibition technical coordinator who will be an important member of the team responsible for developing and executing successful events in House of Sweden.

The position combines the organizational and communications skills of an event coordinator with the technical skills of an exhibit designer and producer. As a member of a fast-moving team eager to create inviting and exciting cultural events, you must be a problem solver who is able to transition quickly between various tasks to ensure our visitors have a positive experience visiting House of Sweden. We welcome an individual with varied work and life experiences who can bring a diverse skill set to this position.

Job description:
• Assist the event center manager in hiring vendors for events, including but not limited to soliciting bids for work, managing contracts, establishing set up and take down times, manage event deliveries and set ups
• Administrate and maintain event management tools for events, such as Eventbrite, check in applications, background music, souvenir shop sales etc.
• Carry out logistical tasks such as maintaining display material, assist exhibitors during installations, troubleshoot technical issues, moving/packing/unpacking exhibits
• Provide audio/visual technical support during events and operate video recording and editing.
• Maintain workflow and regular communication with the venue’s property management and security team
• Communicate and provide logistical details and prices to other departments, exhibitors, and partners
• Keep event storage spaces organized and manage inventory records.

Qualifications:
• American Citizenship or Green Card required
• Valid driver’s license required
• Must be willing to work occasional weeknights and weekends
• Experience working with budgets and billing. Proficiency in Microsoft Office, Excel, is a must
• Reasonable accommodations may be made to enable individuals with disabilities to perform the essential functions. Standing, walking, bending, frequent use of hands, stooping and lifting (at least 50 pounds) is needed.
• Good knowledge of English is necessary. Swedish is desirable, but not necessary
• Basic carpentry skills are highly desirable
• Prior experience with customer service and event/project management desirable
• Bachelor’s degree in business management, hospitality management or marketing are desirable
• Accustomed to working independently, while consulting appropriately with supervisor
• Being service-minded, responsible, detail-oriented, a hands-on problem solver
• Able to work- and communicate with various team members
• Strong organizational skills and ability to handle multiple projects simultaneously and meet deadlines, while maintaining high standards of quality

Job Type:
Full-time, one-year temporary employment with the possibility of extension.

How to Apply:
Please email your application, including resume, a personal letter and references to ambassaden.washington@gov.se by October 30th, 2019. Use reference number UM2019/37710.

Start Date: January 1st, 2020.

For more information regarding the duties and terms of employment, please contact Ms. Jenny Mählqvist Cabezas at 202-467-2600 or the Head of Public Diplomacy Mr. Lars-Erik Tindre at (202) 467 2600. The union representative is Ms. Ann-Charlotte Merrell Wetterwik (202) 467 2600.

Senast uppdaterad 15 okt 2019, 11.06