Idag publicerade OECD rapporten "OECD Skills Outlook 2025".

Rapporten visar att möjligheten att utveckla och använda 2000-talets färdigheter fortfarande påverkas starkt av faktorer bortom individens kontroll - som socioekonomisk bakgrund, kön och uppväxtmiljö. Dessa skillnader leder till outnyttjad talang, ineffektiva arbetsmarknader och växande sociala klyftor.
OECD Skills Outlook 2025 definierar kärnfärdigheter för 2000-talet som informationsbearbetning (läsförståelse, räkneförmåga och adaptiv problemlösning) samt sociala och emotionella färdigheter. OECD:s analys visar att socioekonomisk bakgrund är den mest avgörande faktorn bakom skillnader i dessa färdigheter. Skillnaderna börjar tidigt och förstärks genom utbildning och arbetsliv, vilket gör att initiala fördelar ofta kvarstår över generationer.
Könsskillnader är också tydliga: kvinnor presterar bättre i läsförståelse, medan män har fördel i räkneförmåga och problemlösning. Tillgången till vuxenlärande är ojämnt fördelad - personer med högre utbildning deltar oftare i kompetensutveckling än de med lägre utbildning, vilket förstärker skillnaderna.
OECD:s rekommendationer
För att minska dessa klyftor och stärka tillväxten krävs:
OECD betonar att investeringar i kompetens är avgörande för att omvandla dagens begränsningar till morgondagens möjligheter. När talang slösas bort minskar produktiviteten, och när möjligheter beror på bakgrund urholkas den sociala sammanhållningen.
Läs mer på OECD:s hemsida