Gå till innehåll

Lediga tjänster

För närvarande finns följande lediga tjänster vid Ambassaden i Rom :

Näringslivshandläggare, vikariat max 6 månader (lokalanställning), dnr UM2025/30606/ROM

Ambassaden söker en näringslivshandläggare till främjandesektionen, med tillträde den 1 mars 2026. Tjänsten är ett vikariat i upp till sex månader. 

Ambassaden i Rom 
Sveriges ambassad i Rom har ett brett verksamhetsuppdrag att främja svenska politiska, ekonomiska och samhälleliga intressen i Italien samt i förhållande till de Rom-baserade FN-organen.

Som EU:s tredje största ekonomi och näst största industrination är Italien en intressant marknad för svenska företag. Det finns en stark handelsrelation mellan Sverige och Italien med ett betydande utbyte i båda riktningar särskilt inom verkstads-, maskin- och fordonsindustri samt även kemi- och läkemedelsbranschen. Ambassaden har därför ett mycket omfattande näringslivsfrämjande.

Arbetsuppgifter
Den utannonserade tjänsten innefattar huvudsakligen följande arbetsuppgifter:

  • arbetar proaktivt med att främja en positiv Sverigebild, svensk export och investeringar i Sverige genom kommunikation och främjandeevenemang
  • arbetar med att skapa, upprätthålla och förmedla kontakter med svenska och italienska företag och med italienska och svenska myndigheter och andra aktörer av relevans för export- och investeringsfrämjandet
  • utvärderar evenemang och aktiviteter inom export- och investeringsfrämjandet
  • planerar kommunikationen och publicerar inlägg på ambassadens sociala medier, med huvudansvar för LinkedInkontot
  • hanterar pressfrågor som rör export- och investeringsfrämjandet
  • gör research och tar fram presentationer och andra underlag av relevans för export- och investeringsfrämjandet
  • bidrar till rapporteringen om större exportfrämjandeevenemang till UD och till utrikesförvaltningens interna informationskanaler
  • utför löpande administrativa uppgifter kopplade till export- och investeringsfrämjandet

Arbetsuppgifterna kan komma att anpassas efter verksamhetens behov.

Din bakgrund
Vi söker dig med följande kvalifikationer:

  • Mycket goda kunskaper och förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, engelska och italienska är ett krav.
  • Erfarenheter av svenskt näringsliv och svenska näringslivsorganisationer och i synnerhet Sverige-främjande är meriterande.
  • Meriterande om du har praktisk arbetslivserfarenhet från italienskt näringsliv och andra kunskaper om det italienska näringslivets struktur och institutioner.
  • Mycket meriterande om du tidigare har arbetat med främjande vid svensk ambassad. Även annan erfarenhet av tjänstgöring vid en svensk myndighet eller offentlig förvaltning är meriterande. 

Dina egenskaper
Till denna tjänst söker vi dig som har följande egenskaper:

  • Du bör kunna arbeta självständigt, vara idérik och samtidigt ha en förmåga till överblick och analys av resultat för utförda främjandeinsatser.
  • Du bör ha lätt för att samarbeta och knyta nya kontakter.
  • Flexibel och beredd att ta dig an olika typer av arbetsuppgifter
  • Serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor
  • Vana att arbeta i högt tempo
  • God kommunikativ förmåga
  • Ansvarsfull, ordningsam och noggrann
  • Gott omdöme och hög integritet
  • God samarbetsförmåga och gillar att arbeta i team

Övrigt
Anställningen är ett vikariat i upp till sex månader. Tjänsten motsvarar en heltidsanställning, 100%. Tjänstgöring sker på plats och distansarbete tillämpas inte. Tjänsten omfattar en del resor, främst inom Italien.

Observera att tjänsten avser en lokalanställning som inte berättigar till något stöd vid eventuell flytt från Sverige. För att komma i fråga för tjänsten förväntas du vara medveten om vad det innebär att bo och arbeta i Rom och själv ombesörja de administrativa förfaranden som krävs.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. För svenska medborgare innebär det bl.a. en registerkontroll.

För mer information om ambassaden i Rom, se https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/italien-rom/.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänstens innehåll är du välkommen att kontakta Maria Ermanno, chef för främjandesektionen, +39 0644 19 42 59 eller maria.ermanno@gov.se.

För information om anställningsvillkor och liknande, kontakta Samuel Sandberg Bremell, administrativ chef, +39 06 44 19 42 25 eller samuel.sandberg-bremell@gov.se.

Välkommen att skicka in ansökan och CV på svenska (ansökningar på andra språk kommer inte att beaktas) till ambassaden.rom@gov.se senast den 20 november 2025. Vänligen ange diarienummer UM2025/30606/ROM i ansökan. 

Anslaget i ambassadens reception och publicerat på ambassadens webbplats Swedenabroad den 30 oktober 2025.

Senast uppdaterad 30 okt. 2025, 16.48