Lediga tjänster

22 jan 2025

Här publiceras lediga tjänster vid ambassaden.

Konsulär och migrationsassistent, deltid 50%, vid ambassaden i Rom (lokalanställning)

Ambassaden söker en konsulär och migrationsassistent på deltid (50%) till sektionen för konsulärt, administration och migration, med tillträde under våren 2025.

Ambassaden i Rom
Sveriges ambassad i Rom har ett brett verksamhetsuppdrag att främja svenska politiska, ekonomiska och samhälleliga intressen i Italien samt i förhållande till de Rom-baserade FN-organen. I uppdraget ingår även att handlägga konsulära ärenden (avseende svenskar i Italien) och migrationsärenden. De sistnämnda frågorna hanteras av ambassadens sektion för konsulärt, administration och migration (KAM-sektionen) som består av två utsända och sju lokalt anställda medarbetare.

Arbetsuppgifter
Den utannonserade tjänsten innefattar huvudsakligen följande arbetsuppgifter:

  • Genomföra muntliga utredningar (intervjuer) i migrationsärenden
  • Hantera och besvara förfrågningar per telefon och e-post
  • Bemanna ambassadens reception och telefonväxel
  • Bistå i handläggningen av konsulära och migrationsärenden
  • Diverse administrativa arbetsuppgifter kopplade till den konsulära verksamheten

Arbetsuppgifterna kan komma att anpassas efter verksamhetens behov.

Din bakgrund
Vi söker dig med följande kvalifikationer:

  • Goda kunskaper och förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, engelska och italienska
  • Vana att arbeta med de vanligaste IT-verktygen
  • Relevant arbetslivserfarenhet, gärna från serviceverksamhet eller administrativt arbete
  • Erfarenhet av tjänstgöring vid en svensk myndighet eller offentlig förvaltning är meriterande.

Dina egenskaper
Till denna tjänst söker vi dig som har följande egenskaper:

  • Flexibel och beredd att ta dig an olika typer av arbetsuppgifter
  • Serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor
  • Vana att arbeta i högt tempo
  • God kommunikativ förmåga
  • Ansvarsfull, ordningsam och noggrann
  • Gott omdöme och hög integritet
  • God samarbetsförmåga och gillar att arbeta i team

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning. Det är en deltidstjänst på 50%, vilket motsvarar 18 timmar i veckan. Den exakta fördelningen av arbetstiden bestäms i samband med tillträde men styrs av ambassadens behov. Tjänstgöring sker på plats och distansarbete tillämpas inte.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. För svenska medborgare innebär det bl.a. en registerkontroll. (Anställningen är en lokalanställning vid utlandsmyndighet och utlandstillägg, såsom bidrag för flytt, utgår inte.)

För mer information om ambassaden i Rom, se https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/italien-rom/.

Är du intresserad?
För information om tjänstens innehåll, anställningsvillkor och liknande, kontakta Samuel Sandberg Bremell, administrativ chef, +39 06 44 19 42 25 eller samuel.sandberg-bremell@gov.se.

Välkommen att skicka in ansökan och CV på svenska (ansökningar på andra språk kommer inte att beaktas) till ambassaden.rom@gov.se senast den 12 februari 2025. Vänligen ange diarienummer UM2025/01754/ROM i ansökan.

Senast uppdaterad 24 jan 2025, 18.06