Lediga tjänster

12 feb 2024

Ambassaden utlyser följande lediga tjänster:

Konsulär assistent, deltid 50%, vid ambassaden i Rom (lokalanställning)

Ambassaden söker en konsulär assistent på deltid (50%) till sektionen för konsulärt, administration och migration med tillträde så snart som möjligt. 

Ambassaden i Rom
Sveriges ambassad i Rom har ett brett verksamhetsuppdrag att främja svenska politiska, ekonomiska och samhälleliga intressen i Italien samt i förhållande till de Rom-baserade FN-organen. I uppdraget ingår även att handlägga konsulära ärenden (avseende svenskar i Italien) och migrationsärenden. De sistnämnda frågorna hanteras av ambassadens sektion för konsulärt, administration och migration (KAM-sektionen) som består av två utsända och sex lokalt anställda medarbetare.

Arbetsuppgifter
Den utannonserade tjänsten innefattar huvudsakligen följande arbetsuppgifter:

  • Bemanna ambassadens reception och telefonväxel
  • Hantera och besvara förfrågningar per telefon och e-post
  • Genomföra muntliga utredningar (intervjuer) i migrationsärenden
  • Bistå i handläggningen av konsulära och migrationsärenden
  • Diverse administrativa arbetsuppgifter kopplade till den konsulära verksamheten

Arbetsuppgifterna kan komma att anpassas efter behov.

Din bakgrund
Vi söker dig med följande kvalifikationer:

  • Goda kunskaper och förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, engelska och italienska
  • Vana att arbeta med de vanligaste IT-verktygen
  • Relevant arbetslivserfarenhet, gärna från serviceverksamhet eller administrativt arbete
  • Erfarenhet av tjänstgöring vid en svensk myndighet eller offentlig förvaltning är meriterande.

Dina egenskaper
Till denna tjänst söker vi dig som har följande egenskaper:

  • Flexibel och beredd att ta dig an olika typer av arbetsuppgifter
  • Serviceinriktad och tycker om att arbeta med människor
  • Vana att arbeta i högt tempo
  • God kommunikativ förmåga
  • Ansvarsfull, ordningsam och noggrann
  • Gott omdöme och hög integritet
  • God samarbetsförmåga och gillar att arbeta i team

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning. Det är en deltidstjänst på 50%, vilket motsvarar 18 timmar i veckan. Den exakta fördelningen av arbetstiden bestäms i samband med tillträde men styrs av ambassadens behov. Tjänstgöring sker på plats och distansarbete tillämpas inte.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. För svenska medborgare innebär det bl.a. en registerkontroll. (Anställningen är en lokalanställning vid utlandsmyndighet och utlandstillägg, såsom bidrag för flytt, utgår inte.)

Vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång.

För mer information om ambassaden i Rom, se https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/italien-rom/.

Är du intresserad?
För information om tjänstens innehåll, anställningsvillkor och liknande, kontakta Samuel Sandberg Bremell, administrativ chef, +39 06 44 19 42 25 eller samuel.sandberg-bremell@gov.se.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. 

Välkommen att skicka in ansökan och CV på svenska (ansökningar på andra språk kommer inte att beaktas) till ambassaden.rom@gov.se senast den 4 mars 2024. Vänligen ange diarienummer UM2024/04839/ROM i ansökan. 

Senast uppdaterad 12 feb 2024, 17.19