Sveriges ambassad i Bryssel söker lokalanställd handläggare på heltid
Vill du arbeta med konsulära frågor? Är du lockad av att jobba i en internationell miljö med ett spännande uppdrag? Vi söker dig med relevanta erfarenheter som inspireras av en varierad arbetsdag. Vi kan erbjuda dig en utvecklande och utmanade tjänst i Europas hjärta.
Den 1 september 2025 återöppnade den svenska ambassaden i Bryssel. Ambassaden har till uppgift att stärka de bilaterala relationerna med Belgien och Luxemburg, rapportera om politiska skeenden, och främja handels- och kulturutbyte mellan länderna. Ambassaden ska också bistå svenskar konsulärt i Belgien och Luxemburg. Ambassaden är inledningsvis samlokaliserad med Sveriges ständiga representation till EU som tillhandahåller visst administrativt stöd.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Nu söker vi en lokalanställd handläggare som självständigt ska hantera inkommande inbjudningar, event, sociala medier och stötta i främjandet. Handläggaren ska även ha andrahandsansvar för konsulära frågor, inklusive passhantering, medborgarskaps- och folkbokföringsärenden, stöd till nödställda svenskar samt bemanning under ambassadens öppettider för allmänheten. Förutom kontakter med enskilda medborgare innebär tjänsten kontakter med såväl belgiska som svenska myndigheter, företag och andra företrädare.
Rollen som lokalanställd handläggare innebär dessutom att ha en aktiv roll i krisberedskapsarbetet och diarieföring av handlingar. Arbete med verksamhetsplanering, budget och övriga administrativa frågor ingår också i tjänsten. Kvälls- och helgtjänstgöring kan förkomma i undantagsfall.
Ambassaden har i dagsläget två lokalanställda handläggare.
Tjänstens innehåll kan komma att förändras över tid.
Din bakgrund
Du har högskoleutbildning eller motsvarande inom relevant område för tjänsten. Vi söker dig med flerårig arbetslivserfarenhet där du har arbetat med liknande arbetsuppgifter. Arbetslivserfarenhet av konsulärt arbete är mycket meriterande. Arbete på utlandsmyndighet och Regeringskansliet ses också som meriterande för tjänsten. Du är flytande i svenska samt har mycket goda kunskaper i franska och/eller nederländska samt engelska. Du har god kännedom om Bryssel och Belgien samt landets samhällsstruktur. Du har även god kännedom om svensk myndighetsutövning och tillhörande lagstiftning.
Svenskt medborgarskap är ett krav.
Dina egenskaper
Vi söker dig som är omdömesgill med hög integritet då en stor del av arbetet omfattas av sekretess. Du är van att arbeta självständigt och effektivt. Du har en god servicekänsla med förmåga att prioritera med hög grad av stresstålighet. Du har en god administrativ förmåga och du tycker om att driva och utveckla verksamheten. Du är vidare lyhörd för andra människors behov och har ett fördomsfritt förhållningssätt. Då du kommer att arbeta i ett mindre team är det av vikt att du har lätt för att samarbeta i grupp. Du är utåtriktad och har lätt att kommunicera med nya människor. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning under perioden 2026-01-01 – 2027-12-31 på heltid. Tillträde den 1 januari 2026 eller enligt överenskommelse.
Säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas då tjänsten är säkerhetsklassad.
Tjänsten kommer att tillsättas under förutsättning att nuvarande befattningsinnehavare tillträder annan tjänst.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Jacob Berntsson Karakatsanis på +32 (0)2 289 57 27. Du är även välkommen att kontakta HR-handläggare Simon Morrissey på +32 (0) 2 289 56 84 för frågor gällande anställningsvillkor. Facklig kontaktperson för ST-UM är Erika Perez +32 (0)2 289 56 86 och för Saco Linnea Gualersi +32 (0)479 98 10 77.
Välkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar som du önskar åberopa via e-post till representationen.bryssel-ansokan@gov.se senast den 23 november 2025. Ange diarienummer UM2025/31462/BRYA i din ansökan.