Gå till innehåll

Ledig tjänst: lokalanställd handläggare – sektionen för politik och handel

Sveriges ambassad i Abuja är ackrediterad i Nigeria, Ghana, Kamerun och i den regionala samarbetsorganisationen Ecowas. Den har till uppgift att främja svenska intressen och politiska prioriteringar samt att rapportera om den aktuella utvecklingen i dessa länder och organisationer.

Ambassaden söker nu en svensktalande handläggare till sektionen för politik och handel. Denna roll är inriktad dels på att övervaka och rapportera om ekonomisk utveckling, handelspolitik och Sveriges handel med länderna i verksamhetsområdet, utvecklingen inom samarbetsorganisationen Ecowas samt den politiska utvecklingen i Ghana och Kamerun, dels på att stötta ambassadens främjandeverksamhet, med fokus på handels- och näringslivsfrämjande.

Tjänsten är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning i september 2025. Nigerianskt medborgarskap eller giltigt uppehålls-/arbetstillstånd i Nigeria är ett krav för att komma i fråga för tjänsten.

Uppgifter:

  • Bevaka och rapportera om ekonomisk utveckling, handelspolitik och Sveriges handel med länderna i verksamhetsområdet. Främja svenska intressen och utrikespolitiska mål i Nigeria, Ghana, Kamerun och Ecowas.
  • Stötta ambassadören och sektionen för politik och handel, bland annat när det gäller handelsfrämjande, kommunikation och Sverigefrämjande, inklusive kontakt med svenska företag och det svenska handelskontoret i Lagos.
  • Övervaka och rapportera om Ecowas verksamhet och utveckling, inklusive genomförandet av AfCFTA.
  • Övervaka och rapportera om den politiska utvecklingen i Ghana och Kamerun.
  • Upprätthålla och stärka förbindelserna med Ecowas.

Dina kompetenser och erfarenheter:

  • Utmärkta kunskaper i engelska och svenska är ett krav. Kunskaper i franska är meriterande.
  • Universitetsexamen är ett krav, likaså grundläggande kunskap om svensk utrikespolitik och tjänstens ansvarsområden samt om ambassadens verksamhetsområde (Ghana, Kamerun, Nigeria, Ecowas).
  • Erfarenhet av politisk rapportering och handels-/näringslivsfrämjande eller liknande är meriterande, likaså arbetslivs- eller praktikerfarenhet från statliga – gärna svenska – myndigheter och/eller departement.
  • Kunskaper i Office-paketet och andra webbaserade program krävs.

Övrigt

Ambassaden har inte möjlighet att stödja/sponsra arbetstillstånd. För icke-nigerianska medborgare krävs därför ett giltigt arbetstillstånd för att komma i fråga för tjänsten.

Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

För att ansöka, skicka din ansökan med CV, personligt brev och kontaktuppgifter till två referenser till recruitment.abuja@gov.se senast den 8 augusti 2025. Ange REF: UM2025/20542/ABUJ i rubriken. Ansökan kan lämnas in på engelska eller svenska. Endast kortlistade kandidater kommer att kontaktas.

Senast uppdaterad 14 juli 2025, 15.52