Här publiceras lediga tjänster vid Sveriges ambassad i Peking.
08 dec. 2025
Sveriges ambassad i Peking söker en lokalanställd medarbetare till teamet för omställning, tillväxt och handel. Skicka in din ansökan senast fredagen den 9 januari.
Din arbetsplats
Ambassaden i Peking söker en lokalanställd medarbetare till teamet för omställning, tillväxt och handel. Medarbetaren kommer att tillhöra teamets funktion för ekonomi och handel som ansvarar för bland annat näringslivsfrämjande samt ekonomisk och handelspolitisk rapportering, inklusive avseende Mongoliet.
Sveriges ambassad i Peking är en av Sveriges största bilaterala utlandsmyndigheter där drygt 50 personer arbetar inom olika verksamhetsområden. I ambassadens uppdrag ingår bland annat ekonomisk och politisk rapportering, näringslivs-, Sverige- och kulturfrämjande, migration samt konsulära och administrativa uppgifter.
Arbetsuppgifter
- Bevaka, analysera och rapportera om ekonomiska och handelspolitiska frågor avseende Kina.
- Bidra till ambassadens näringslivsfrämjande i Kina.
- Delta i handläggning av besök och externa möten, inklusive EU-samråd utefter behov.
- Tjänsteresor förekommer liksom viss administration.
Din bakgrund
Den rätta kandidaten bör ha följande erfarenheter, kompetenser och kunskaper:
- Relevant akademisk examen
- Relevant arbetslivserfarenhet
- God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska
- God analytisk förmåga, gott omdöme och god samarbetsförmåga
- Flexibilitet och beredskap att hantera olika arbetsområden inom teamet och på ambassaden i övrigt
- Svenskt medborgarskap
Meriterande erfarenheter, kompetenser och kunskaper:
- Kunskaper om ekonomi, handelspolitik och statistik
- Kunskaper i kinesiska
- Kunskaper om det kinesiska samhället, inklusive politik, kultur och ekonomi
- Tidigare erfarenhet från svensk statsförvaltning, exempelvis utrikesförvaltningen, regeringskansliet eller annan relevant myndighet
Dina egenskaper
Du är ansvarsfull och van att göra självständiga bedömningar, men uppskattar att utföra dina uppgifter i nära samarbete med andra och att söka gemensamma lösningar. Du är bra på att organisera ditt arbete och kan leverera med kvalitet även under tidspress. Fokus kan ändras snabbt, vilket ställer stora krav på flexibilitet och förmåga att arbeta noggrant och resultatinriktat. Vi förutsätter att du har ett mycket gott omdöme, hög samarbetsförmåga och hög integritet.
Vad ambassaden erbjuder
Tjänsten, som är en heltidstjänst, är en lokalanställning med ambassaden som arbetsgivare. Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.
Ambassaden tillämpar individuell lönesättning baserat på tidigare erfarenheter och kompetenser. Övriga villkor enligt kollektivavtal (L-LOK). En tjänstepensionsavgift inbetalas till SPV. Skattskyldighet avgörs av svenska skattemyndigheten. Sjukvårdsförsäkring betalas av arbetsgivaren.
Din ansökan
För mer information om tjänsten kontakta teamledaren Rickard Lunnerdal genom telefonnummer +86 186 1835 1315 eller via nedan nämnda e-postadress till ambassaden.
Sänd in din ansökan, med CV och personligt brev, senast fredagen 9 januari 2026 per mejl till: ambassaden.peking@gov.se. Skriv ”UM2025/34536/PEKI Ansökan medarbetare till teamet för omställning, tillväxt och handel” i ämnesraden.
Intervjuer kommer att äga rum med utvalda kandidater.
En godkänd säkerhetsprövning, inklusive registerkontroll och säkerhetsintervju, är ett villkor för att få tjänsten.