Lediga tjänster/Open Positions

Här publiceras tillgängliga tjänster vid Sveriges ambassad i Washington D.C. samt vid de svenska konsulaten i USA. Available openings at the Embassy of Sweden in Washington, D.C. or at the Swedish consulates in USA can be found below.

Sveriges ambassad i Washington är en av Sveriges största utlandsmyndigheter med drygt femtio anställda, varav drygt hälften är utsända från Sverige. Ambassaden är indelad i sju avdelningar. Ambassaden företräder Sverige i USA och bidrar med underlag och rapporter till Regeringskansliet samt ger omfattande myndighetsservice till allmänheten. En huvuduppgift är att främja svenska intressen och bidra till ökad handel och kulturellt utbyte mellan Sverige och USA. Ambassaden har en omfattande författningsreglerad verksamhet.

Sveriges ambassad i Washington DC söker en assistent till ambassadens andreman och till den politiska avdelningen.

Arbetsuppgifter innebär att i nära kontakt med andremannen och den politiska avdelningen ansvara för sedvanliga assistentuppgifter såsom omfattande mötes- och kalenderhantering, reseplanering, telefonförfrågningar, korrespondens m.m. I tjänsten ingår också att bistå i det löpande arbetet med att upprätthålla kontakt med samarbetsparters i den amerikanska administrationen, kongressen, tankesmedjor, näringslivsrepresentanter, den honorära konsulsorganisationen, andra länders ambassader i Washington och svenska intresseorganisationer i hela USA. Du kommer att aktivt bidra till att utveckla ambassadens kontaktskapande och mötesverksamhet.

I arbetsuppgifterna ingår även att ansvara för samordningen av ett stort antal inkommande besök från Regeringskansliet, Riksdagen, myndigheter och andra svenska företrädare.

I tjänsten innehar andrahandsansvar för ambassadörens assistent. Viss omfördelning av arbetsuppgifter kan bli aktuell under perioden.

Vi söker dig som är effektiv, strukturerad, initiativrik och flexibel. Det är viktigt att du fungerar väl i grupp och har stor integritet. Du har gott omdöme och förmåga att arbeta med olika frågor under tidspress. God datorvana och gott ordningssinne är nödvändigt. Du måste ha mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i såväl svenska som engelska. Erfarenhet från arbete på utlandsmyndighet eller Regeringskansliet är meriterande.

Tillträde slutet av januari 2023, anställningen är på heltid och tillsvidare. Provanställning om sex månader tillämpas. En förutsättning för anställning är amerikanskt medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd (green card) i USA.

Mer information om arbetsuppgifter lämnas av nuvarande innehavare av tjänsten Andrea Gurney (andrea.skoldberg.gurney@gov.se), information om anställningsvillkor lämnas av Johanna Bergenholtz (johanna.bergenholtz@gov.se). Fackligt ombud är Andrea Gurney.

Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning via e-post till ambassaden.washington@gov.se senast 5 december 2022.

Märk ansökan med referensnummer UM2022/39170/WASH.

Klicka här för att läsa om dataskyddslagen.
Learn more about our Data Protection Policy (GDPR): https://bit.ly/2ROF3HU

 
_______________________________________________________

Embassy of Sweden in Washington, DC is hiring a Receptionist

Embassy of Sweden in Washington, D.C., is one of the largest Swedish missions in the world and serves as the official link between the governments of Sweden and the United States. The Embassy is located in House of Sweden, Sweden's flagship for public diplomacy in the United States.

The Embassy is responsible for a wide range of policy areas and is organizationally divided into several sections, including Political Affairs; Trade and Economic Affairs; Consular and Migration Affairs; Administrative Affairs; Public Diplomacy, Communications & Cultural Affairs; Science and Innovation Office; and Defense Office.

Duties and Responsibilities

The Receptionist will be responsible for greeting the Embassy’s visitors and answer incoming calls, assisting with passports applications, applications for Swedish citizenship and applications for residence permit. Managing the Embassy’s FedEx account and distribution, ordering office supplies, receiving deliveries, as well as answering inquiries of various nature via phone, email, and mail. Other administrative tasks as assigned by the Head of Chancery.
All Embassy staff is included in the Embassy’s crisis and preparedness operations.

Qualifications

We are seeking a candidate who is service-minded and professional, shows integrity and is flexible as well as able to take own initiatives. You will be able to multi-task and demonstrate good judgement. Good computer and organization skills, as well as excellent communications skills are essential. Experience from similar positions or a Government Office, and knowledge in Swedish, is an advantage.  

Job type

The working hours are 08:00 am - 4:30 pm, 40 hours a week. Start date is January 6, 2023. Citizenship or LPR (Lawful Permanent Resident) Card is required.

How to Apply

For more information regarding duties and responsibilities please contact our Personnel Officer Johanna Bergenholtz (johanna.bergenholtz@gov.se). For more information regarding employment terms, please contact the Union Representative Andrea Gurney (andrea.skoldberg.gurney@gov.se).

Please email your application including a personal letter and resumé to  ambassaden.washington@gov.se by December 6, 2022.

Mark your application with reference number UM2022/39331/WASH

Learn more about our Data Protection Policy (GDPR): https://bit.ly/2ROF3HU  

Last updated 22 Nov 2022, 3.26 PM