Meny

Val till Europaparlamentet

15 maj 2019

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet. Om du befinner dig i Tyskland kan du rösta genom brevröstning eller på ambassaden i Berlin. Honorärkonsulaten i Düsseldorf, Frankfurt am Main, Hamburg och München kommer också att ha öppet för röstmottagning.

Du har rösträtt till Europaparlamentet om du är:

  • svensk medborgare och är eller har varit folkbokförd i Sverige
  • 18 senast på valdagen
  • medborgare i något av EU:s medlemsländer, är folkbokförd i Sverige och har anmält dig till röstlängden senast den 26 april

Mer information om rösträtt och valet till Europaparlamentet finns på Valmyndighetens hemsida.

Brevröstning

Brevröstningsmaterial skickas ut till alla som är anmälda till röstlängden. Det kan också beställas från Valmyndigheten eller från ambassaden. Brevröstningen får starta tidigast den 11 april 2019. Brevrösten får inte postas från Sverige och ska ha kommit fram i tid till rösträkningen. 

Röstmottagning på ambassaden i Berlin

Du kan också rösta på ambassaden i Berlin. Ambassaden har öppet för röstmottagning under följande tider:

Måndag 13 maj                   14.00-18.00
Tisdag 14 maj                     14.00-18.00
Onsdag 15 maj                    14.00-18.00
Torsdag 16 maj                   14.00-18.00
Fredag 17 maj                     14.00-18.00
Måndag 20 maj                   14.00-18.00
Tisdag 21 maj                     14.00-20.00

Det är således inte möjligt att rösta på ambassaden på själva valdagen. 

Röstmottagningen äger rum i Felleshus (tredje våningen)

Röstmottagning på konsulaten

Honorärkonsulaten i Düsseldorf, Frankfurt am Main, Hamburg och München kommer att ha öppet för röstmottagning under följande tider:

Düsseldorf:

Torsdag 9 maj                    10.00–12.00
Tisdag 14 maj                     10.00–12.00
Torsdag 16 maj                  10.00–12.00
Tisdag 21 maj                     10.00–12.00

Frankfurt am Main:

Tisdag 7 maj                      13.00–18.00
Tisdag 14 maj                     13.00–18.00
Tisdag 21 maj                     13.00–18.00

Hamburg:

Tisdag 14 maj                     10.30–12.30 och 14.00–15.30
Torsdag 16 maj                  10.30–12.30 och 14.00–15.30
Tisdag 21 maj                     10.30–12.30 och 14.00–15.30

München:

Tisdag 14 Maj                    09.30–12.00
Torsdag 16 Maj                  09.30–12.00
Måndag 20 Maj                  09.30–18.00

Adresser till ambassden och konsulaten hittar du här.

Vad behövs för att rösta?

För att rösta på en ambassad eller ett konsulat måste du ha med dig en ID-handling, t.ex.:

  • svenskt pass
  • svenskt ID-kort
  • officiell tysk legitimation

 Du behöver inte ett röstkort för att rösta. Ett dubblettröstkort kan skrivas ut på plats i röstningslokalen. Det är också möjligt att fylla i ett adresskort om du saknar röstkort.

Anmälan till röstlängden

För att finnas kvar i röstlängden måste du som svensk medborgare bosatt i utlandet anmäla dig till röstlängden vart tionde år. Anmälan sker via Skatteverkets blankett Ny adress/röstlängd för utvandrad (SKV 7842).

Blanketten används om du är utflyttad från Sverige (utvandrad) och vill:

  • anmäla dig till röstlängd eller
  • anmäla ny adress när du flyttar under vistelsen i utlandet

Även en inkommen röst från utlandet vid ett val räknas som en anmälan till röstlängden.

Senast uppdaterad 15 maj 2019, 12.21