Meny

Frågor och svar om pass, samordningsnummer och öppettider

Nödläge i Storbritannien

Sedan den 24 mars är Storbritannien i lockdown. Det innebär bland annat att rätten att röra sig ute har begränsats i hela landet.

Ambassaden uppmanar svenska medborgare att hålla sig informerade om och följa den brittiska regeringens riktlinjer. Läs mer om vad det innebär här

När kommer ni att öppna tidsbokningen igen?
Ambassaden följer brittiska myndigheters riktlinjer och händelseutvecklingen i landet. Vi  planerar att öppna tidsbokningen online fredag 12 juni och därefter släppa nya tider varje fredag (om inte fredagen är en helgdag, då släpps tider på torsdagen). 

Jag har e-postat er angående bokning men inte fått svar? 
Vi återkommer så snart vi kan, oftast inom ett par vardagar. Vi har dock för tillfället ingen möjlighet att boka in nya kunder via e-post. 

Jag behöver nytt pass för att söka settled status och är orolig att inte hinna?
Den sista ansökningsdagen för ansökan till EUSS är 30 juni 2021. Det finns gott om tid för att söka. Läs mer här.

Passansökningar i detta syfte räknas inte som brådskande fall.

Mitt pass kommer att hinna gå ut och då kan jag inte identifiera mig när jag ska söka nytt, hur gör jag?
Det går bra att identifiera sig med annan ID-handling (t.ex. ett brittiskt pass eller körkort inklusive ”provisional”) eller om någon går i god för dig. Du behöver i sådana fall inkomma med bevis som styrker er relation ifall relationen inte är registrerad hos Skatteverket. Exempel på bevis kan vara ett födelsebevis eller arbetskontrakt. Se mer information på polisens webbsida

Kommer telefontiden för pass att hålla öppet som vanligt?
Ja. Om någon ändring sker uppdateras det på webbsidan.

Om jag kommer till ambassaden när ni har öppet, kan ni hjälpa mig att boka en tid?
Tidsbokning är inte möjligt genom att besöka ambassaden.

Ambassaden avbokade min passtid, vad händer med den?
Ambassaden har kontaktat dem vars passtid har avbokats under lockdown perioden.

Mitt pass/id-kort finns på ambassaden för upphämtning men jag vill undvika att resa just nu, kan ni behålla det längre än 3 månader?
Din id-handling kommer att finnas kvar på ambassaden i minst 6 månader.  
 

Skickar ambassaden fortfarande pass till konsulat för utlämning? 
Under det rådande läget skickar ambassaden inga pass till konsulaten. Undantag gäller för Belfast, Jersey och Gibraltar dit pass kan skickas i brådskande fall. Uppdateringar om konsulatens öppettider läggs upp på vår webbsida.

Kan jag hämta mitt pass som vanligt?
Ambassaden har öppet för passutlämning helgfri måndag-fredag mellan kl. 9.00-12.00. Tänk på att alltid kontrollera aktuella öppettider för utlämning av pass inför besök på ambassaden.  

Hur fungerar besök på ambassaden?
Ambassaden följer gällande anvisningar för social distansering. Vi ber om överseende med att väntetiden kan vara längre än vanligt.

Vad gäller för nödpass?
Nödpass utfärdas om man behöver det för en angelägen nära förestående resa. Läs mer här.

Mitt barn har samordningsnummer och vi är rädda att vi inte ska hinna söka pass inom 6 månader, hur gör vi?
Samordningsnummer återkallas inte under pågående omständigheter. 

Vi vill ansöka om samordningsnummer, hur gör vi?
Skicka en förfrågan till ambassaden via e-post: ambassaden.london-sn@gov.se

Mer information om samordningsnummer via länk.
Samtliga dokument och ansökningsformulär, inklusive födelsebevis (birth certificate), måste visas upp i original och sökanden måste infinna sig personligen på ambassaden eller konsulatet.

Senast uppdaterad 03 jun 2020, 13.24