Från och med juli ändras ambassadens rutin för hur pass- och samordningsnummer släpps. Tider kommer att släppas på samma sätt som hos passpolisen i Sverige, dvs tiderna släpps kontinuerligt och utan varsel. Bank-ID kommer dock inte att krävas.
Med omedelbar verkan kommer tider för att ansöka om pass och samordningsnummer inte längre att släppas på en specifik dag eller tid. Tider kommer istället att släppas kontinuerligt och utan varsel på samma sätt som hos passpolisen i Sverige (för att undvika att bokningssidan överbelastas).
Vi kommer inte att besvara frågor om tider har släppts eller när de kommer att släppas. Bokningskalendern är fortsättningsvis öppen för tre månader framåt. Visas inga tider i kalendern innebär det tyvärr att vi är fullbokade. Om en kund avbokar sin tid friges tiden omedelbart i kalendern och kan bokas av en annan kund.
Antalet passtider ändras inte.
Har du fler frågor om pass? Vänligen se vanliga frågor och svar om pass nedan.
Passtider bokas endast online. Du kan inte boka tid via telefon eller genom att komma in till ambassaden.
Från och med juli 2022, släpps passtider inte längre på en fast dag eller tid. Tider för att ansöka om pass släpps istället kontinerligt och utan varsel. Detta i linje med rutinerna hos passmyndigheter i Sverige (polisen).
När tider släpps, släpps de för tre (3) månader framåt. Om en passkund avbokar sin tid, då frigörs tiden omedelbart i bokningssystemet och kan bokas av någon annan.
Du behöver inte bank-ID för att boka tid på ambassaden.
Om du inte har fått en bokningskod via e-post, då har din bokning inte gått igenom.
Du behöver ha med kompletta och ifyllda dokument samt alla nödvändiga handlingar. Beroende på syftet med ditt besök och om du är under 18 kan detta variera. Checklista på vad du behöver göra inför din bokade tid finns här:
Se till att noggrant läsa igenom vad du behöver ha med dig till din bokade tid enligt checklistan för att din passansökan ska gå så snabbt och smidigt som möjligt.
Resurserna hos Utrikesdepartementet är begränsade och i förlängning även hos svenska ambassader, inklusive ambassaden i London.
Pandemin och Brexit har ökat trycket ytterligare. Ambassaden avsätter i möjligaste mån mer tid och personal åt passverksamheten och har under flera år haft en dialog med UD om resurser för att möta behoven.
Enligt passlagen ska svenska pass förses med biometriskt underlag som består av passinnehavarens ansiktsbild och fingeravtryck.
Upptagning av biometri måste göras vid varje ny ansökan. Biometrin lagras inte i någon databas utan endast i chipet i passet. Det går inte att hämta upp denna biometri som finns i passet eller det nationella identitetskortet för att återanvända igen vilket innebär att personlig inställelse krävs vid varje ansökan.
Honorärkonsulat är inte utrustade med fotostationer och har inte behörighet att utfärda vanliga pass/nationella id-kort. Däremot kan du hämta ut ditt nya pass/nationella id-kort på ett honorärkonsulat i Storbritannien om du uppger detta vid ansökan.
Det går att ansöka om pass även om ditt nuvarande pass är utgånget. Ta med ditt nuvarande pass/ID-kort till den bokade tiden (körkort/pass). Om ditt nuvarande pass/ID-kort inte är giltigt krävs att du har med en annan giltig id-handling (brittiska körkort/pass godtas av ambassaden).
Om ditt pass har gått ut och du inte har en annan giltig id-handling måste du ta med dig någon till din bokade tid som kan styrka din identitet. Denna person (intygsgivaren) behöver ha med sig giltig id-handling och bevis på er relation. Bevis kan vara en räkning där båda era namn framgår som styrker att ni bor tillsammans, arbetskontrakt med samma arbetsgivare som visar att ni är kollegor, eller födelsebevis som styrker ert släktskap. Komplett lista över godkända intygsgivare hittar du här.
Enligt svensk passlag är det regeringen, eller den myndighet som regeringen beslutar, som avgör ambassadernas verksamhetsinriktning inklusive vilka myndigheter som ska vara passmyndigheter och därmed ha rätt att utfärda ordinarie pass och nationella id-kort. Sedan några år tillbaka är UD:s inriktning att av resursskäl koncentrera möjligheten att ansöka om svenskt ordinarie pass/id-kort till färre utlandsmyndigheter, särskilt i Sveriges närområde.
Det finns alltid möjlighet att ansöka om provisoriskt pass (nödpass) på ambassaden – och även hos honorärkonsulaten i Glasgow och Edinburgh – för att ta dig till Sverige. Du behöver inte boka tid för provisoriskt pass utan du kommer direkt till ambassaden under öppettiderna för provisoriskt pass (som skiljer sig från receptionens öppettider). Passet blir utfärdat i samband med ditt besök.
Öppettider för provisoriska pass hittar du här.
Du behöver uppvisa bevis på att din resa är nära förestående (inom två-tre dagar), dvs. uppvisa giltig flygbiljett vid ansökan. Du behöver även ha med dig all dokumentation för utfärdande av pass enligt checklistan.
Checklista ansökan pass vuxen (över 18 år) - Sweden Abroad
Checklista ansökan pass barn (under 18 år) - Sweden Abroad
Provisoriskt pass som utfärdas av ambassad eller honorärkonsulat utfärdas endast för enkelresa, företrädelsevis till Sverige. Det är i pappersformat (A4) och innehåller ingen biometrisk data. Mer information om ambassaders provisoriska pass hittar du här.
Nej, provisoriskt pass utfärdas endast för enkelresa, som regel till Sverige eller bosättningslandet. Resan ska vara nära förestående (inom två-tre dagar) och du behöver uppvisa giltig flygbiljett vid ansökan. Du behöver även ha med dig all dokumentation för utfärdande av pass enligt checklistan.
Checklista ansökan pass vuxen (över 18 år) - Sweden Abroad
Checklista ansökan pass barn (under 18 år) - Sweden Abroad
Provisoriskt pass som utfärdas av ambassad eller honorärkonsulat är i pappersformat (A4) och innehåller ingen biometrisk data. Mer information om ambassaders provisoriska pass hittar du här.
Du måste själv kontrollera om ett provisoriskt pass utan biometri från ambassaden är giltigt för inresa i det land du ska resa till inklusive transitländer.
Polisen i Sverige kan utfärda provisoriska pass som är maskinläsbara och biometriska. Mer information om polisens provisoriska pass här.
Inresor till Storbritannien besvaras av brittiska myndigheter. Kontakta ditt flygbolag eller brittiska myndigheter. Mer information om inreseregler för utländska medborgare, inklusive giltighetstid, på brittiska regeringens hemsida här.
Det är dock ambassadens uppfattning att brittiska gränspolisen i dagsläget godkänner svenska provisoriska pass vid inresa till Storbritannien.
Om du är svensk medborgare och reser till Sverige kan du resa till sista giltighetsdagen på ditt svenska pass. (Reser du på brittiskt pass, behöver ditt pass vara giltigt i minst tre (3) månader efter din planerade återresa från Sverige. Polisen har mer information här.)
Ambassaden kan inte svara på frågor om inreseregler till andra länder. Information om inreseregler till Storbritannien hittar du på brittiska regeringens hemsida här.
Ja, svenska medborgare bosatta i utlandet kan alltid ansöka eller förnya sina pass i Sverige. Du kan även få passet skickat för uthämtning på ambassad eller konsulat ibland annat Storbritannien om du uppger detta vid ansökningstillfället.
Ja, även om du är svensk medborgare bosatt i Storbritannien kan en ambassad i ett tredje land utfärda ett pass som sedan skickas för upphämtning i Storbritannien eller Sverige.
Från Storbritannien till Sverige:
Förutsatt att du har uppehållstillstånd i Storbritannien kan du resa från Storbritannien till Sverige på ditt nationella id-kort. Tänk på att koppla ditt nationella id-kort till din pre-settled eller settled status (EU Settlement Scheme - EUSS).
Från Sverige till Storbritannien:
Enligt svensk passlag måste du resa ut från Sverige med giltigt pass om du ska resa utanför EU. Du kan hitta mer information om passlagen här.
För information om vad som krävs för inresa i Storbritannien, hänvisar vi till brittiska myndigheter. Mer information här.
I nuläget ser vi ingenting som tyder på att ambassaden kommer att få mer resurser till passverksamheten.
Det är regeringen, eller den myndighet som regeringen beslutar, som avgör ambassadernas verksamhetsinriktning inklusive vilka myndigheter som ska vara passmyndigheter och därmed ha rätt att utfärda ordinarie pass och nationella id-kort. UD:s inriktning är att, av resursskäl, koncentrera möjligheten att ansöka om svenskt ordinarie pass/id-kort till färre utlandsmyndigheter, särskilt i Sveriges närområde.
Enligt förordningen av avgifter vid utlandsmyndigheter går alla avgifter som betalas till ambassader till statens centralkonto (Riksbanken). Det betyder att varken ambassaden eller UD kan bestämma hur dessa medel används.
Alla svenska ambassader använder sig av samma bokningssystem. Ambassaden anger bokningsbara tider, men administrerar inte sidan. Det betyder att ambassaden inte har kontroll över den tekniska biten eller utformningen. Vi meddelar ansvarig myndighet när problem uppstår.
Det går att bra kontakta ambassaden på både telefon och email. Se öppettider och kontaktuppgifter här.
Vänligen notera att vi bara besvarar frågor som inte redan besvaras på våra passidor.