Meny

Handläggare för information om Sverige och kommunikation med intresse för näringsliv

Sverige öppnade ambassad i Lima 2016 och har sju anställda. En ny befattning som lokalanställd handläggare för kommunikation och information om Sverige kommer att etableras för tillträde snarast eller senast den 1 augusti 2018. Befattningen är en heltidstjänst som inleds med tre månaders provanställning. Både kvinnliga och manliga sökanden välkomnas.

Den svenska regeringen har en strategi för näringslivsfrämjande (Exportstrategin) i vilken även främjande av ökat akademiskt samarbete och studentutbyte ingår. Det finns även en strategi för Sverigebilden i utlandet, en nationell handlingsplan för CSR och offentlig diplomati. Dessa genomförs av ambassaden anpassat till verksamhetens inriktning och omfattning i Peru.

Ambassaden verkar för att Sverigebilden i Peru ska bli mer känd, så som inom områdena innovation, hållbarhet och jämställdhet. Handläggaren förväntas ta fram en kommunikationsplan för ambassaden och bidra med innehåll till den externa kommunikationen på ambassadens hemsida, Facebook och Twitter. I uppgifterna ingår även att utveckla arbetsrelationer med lokala media och koordinera intervjuer för inkommande besök från Sverige och ambassadören. Vidare förväntas handläggaren göra presentationer om Sverige på studentmässor och andra evenemang, samt samarbeta med Finlands ambassad kring gemensamma evenemang.

Nära samarbete och koordinering sker även med handläggaren för näringslivsfrämjande på ambassaden. I Peru finns i dagsläget runt 20 svenska företag med dotterbolag och ytterligare ett 40-tal är representerade genom peruanska företag. Det finns en stor potential för ökad handel och investeringar mellan Peru och Sverige. Fokus för ambassadens arbete är framför allt sektorerna gruvnäring, samt hälso- och sjukvård. Ambassaden arbetar även med Sveriges Export- och investeringsråd (Business Sweden), som har kontor i Santiago de Chile, samt den peruansk-nordiska handelskammaren i Lima.

På uppdrag av ambassadören eller dess ställföreträdare kan handläggaren genomföra andra arbetsuppgifter på ambassaden utifrån verksamhetens behov.

 

Är du den person ambassaden söker?

 

Kvalifikationer:

- Åtminstone tre års relevanta universitetsstudier och några års arbetserfarenhet;

- Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på spanska och engelska;

- Kunskaper om kommunikation och sociala medier;

- God vana att hantera olika dataprogram och foto;

- God samarbetsförmåga, kreativ och driven.

 

Meriter

- Kunskaper i svenska.

- Studerat eller bott i Sverige (eller något av de nordiska länderna).

- Intresse för de nordiska länderna, samt vetenskap, teknologi och näringsliv.

- Tidigare erfarenhet av liknande arbete.

Hur ansöker jag?

Välkommen med din ansökan (inkl. CV och personligt brev, samt uppgift om tre referenspersoner) med epost till: ambassaden.lima@gov.se senast den 14 juni. Rubricera ansökan i e-posten ”Ansökan till tjänsten som främjare”.

Individuell lönesättning tillämpas. Kompetensutveckling erbjuds.

Senast uppdaterad 06 jun 2018, 15.27