Covid-19: Lägesbild och reseinformation

Lägesuppdatering

Den 9 december avskaffades många av Covid-19 restriktionerna i Shanghai exempelvis regelbundna PCR-tester, centraliserad karantän vid positivt test, användande av hälsoappar vid resor inom Kina m.m. Shanghai och andra provinser upplever just nu en mycket snabb smittspridning.

Från den 8 januari gäller förändrade inreseregler till Kina. Krav på att ansöka om grön hälsokod via den kinesiska ambassaden och centraliserad karantän vid ankomst har tagits bort. Du kan läsa mer om de nya inresereglerna på den kinesiska ambassaden hemsida: Guide on Epidemic Prevention and Control Measures For China-bound Travelers (china-embassy.gov.cn)

Det är viktigt att du som resenär håller dig uppdaterad och informerad om gällande regler. Informationen är snabbt föränderlig. Följ myndigheternas råd och anvisningar samt lokal media. Nederst på sidan listas kontaktinformation till de lokala myndigheterna för respektive provins för mer information.

Lokala restriktioner Shanghai

Sedan den 9 december är regelbundna PCR-test är inte längre ett krav för att få tillträde till offentliga platser som t.ex. restauranger, museer, köpcenter och hotell. För tillträde till skolor/barnomsorg samt vid planerade besök i sjuk- och äldrevården kommer negativt PCR-test inom 48 timmar behöva uppvisas. Kravet gäller inte akutsjukvården.

PCR-testning erbjuds vid vissa av de bås som finns på gatorna i Shanghai. Från och med den 8 januari görs testerna i individuella provrör, testet är inte längre avgiftsfritt. För att registrera provtagningen och få tillgång till ”hälsokoden” kan man använda WeChat, Alipay eller ladda ner appen ”Suishenban” (Shanghai). För mer information se lokala myndigheters hemsida/telefon/WeChat-konto. PCR-testning för t.ex. resor finns också tillgängliga på vissa sjukhus/särskilda testkliniker. 

Det är obligatoriskt att bära munskydd i kollektivtrafiken samt på vissa offentliga platser.

Särskilda inresebestämmelser

Från den 8 januari 2023 gäller förändrade inreseregler till Kina. Resenärer behöver genomföra ett negativt PCR-test inom 48 timmar före avresan samt fylla i en hälsodeklaration genom den kinesiska tullens webbsida eller WeChat konto. Det är inte längre nödvändigt att ansöka om grön hälsokod från den kinesiska ambassaden. Ett positivt PCR-test kommer innebära att du nekas ombordstigning.

Vid ankomst kan resenärer bli utvalda för snabbtester på flygplatsen. Personer som testar positivt kommer att uppmanas att självisolera sig.

Du kan läsa mer på den kinesiska ambassadens websida: Guide on Epidemic Prevention and Control Measures For China-bound Travelers (china-embassy.gov.cn)

Vid resor inom Kina gäller inga särskilda resebestämmelser.

Viserings- och tillståndsfrågor

Observera att inresebestämmelserna kan ändras med kort varsel. Information om viseringar till Kina finns på den kinesiska ambassaden i Stockholms hemsida.

Vid frågor kring viserings- och tillståndsfrågor för svenskar som befinner sig i Kina hänvisar generalkonsulatet till lokala polismyndigheter (Public Security Bureau) i den stad man befinner sig. Shanghai Exit & Entry Administration Bureau

Sveriges generalkonsulatet har inget ansvar för andra länders inresebestämmelse utan uppmanar resenärer att noga förbereda sin resa genom att läsa informationen på kinesiska ambassaden webbsida och hålla kontakt med ambassaden, både i avreselandet och i eventuellt transitland.

Inreseregler till Sverige

Från den 7 januari gäller krav på negativt Covid-19 test för utländska medborgare som reser från Sverige till Kina. Testet får inte vara äldre än 48 timmar vid ankoms till Sverige. Intyget måste vara skrivet på svenska eller engelska. Svenska medborgare liksom personer med uppehållstillstånd i Sverige är några av de kategorier av resenärer som inte omfattas av testkravet. För mer information och listan på undantagna resenärer, se Regeringens websida samt Folkhälsomyndighetens websida

Svenskar som reser till Sverige via andra länder bör kontrollera eventuella krav i transitlandet eller med sin researrangör. 

Råd till svenska resenärer

Generalkonsulatet uppmanar svenskar som väljer att resa till Kina att ha mycket goda marginaler, både ekonomiska och tidsmässiga. Misstänkt sjukdom eller ett positivt Covid-19 test kan komma att påverka resan.

Svenskar bör följa lokala myndigheters anvisningar och noga ta del av händelseutvecklingen.

Shanghai och provinserna Zhejiang, Jiangsu och Anhui erbjuder utländska medborgare att boka tid för att vaccineras lokalt. Mer information finns på följande hemsidor: Shanghai; Zhejiang; Jiangsu; Anhui. Observera att det vaccin som erbjuds i Kina inte är godkänt i EU. Det kan därför vara svårt att få ett digitalt vaccinationsbevis som kan använda inom EU, läs mer här.

Om du insjuknar eller testar positivt för Covid-19

Enligt de uppdaterade restriktionerna från den 9 december kommer personer som är asymtomatiska eller har milda symptom kunna genomföra hemkarantän. Har du symptom uppmanas du att stanna hemma. Om du skulle vara i behov av läkarvård rekommenderar generalkonsulatet att du kontaktar ditt försäkringsbolags larmcentral. Flera engelskspråkiga sjukhus i Shanghai välkomnar Covid-19 patienter.

Om du är i behov av särskilt stöd kan du kontakta generalkonsulatet under ordinarie öppettider. Utanför öppettiderna kan du alltid välja att bli kopplad till UD-jouren i Stockholm alternativt ringa direkt +46 8 405 50 05.

Ladda ner appen UD Resklar och följ ambassadens och generalkonsulatets reseinformation.

I appen finns UD:s och ambassadernas reseinformation samt kontaktuppgifter. Generalkonsulatet uppdaterar denna sida regelbundet.  Genom appen kan du även välja att få pushnotiser med viktig information om avrådan från resor och om ditt resmål.

Skriv upp dig på svensklistan! Om du skriver upp dig på svensklistan kan UD eller ambassaden/generalkonsulatet vid behov nå dig i en krissituation. Anmäl dig här.

För generell reseinformation till Kina, se ambassadens reseinformation här.

Se över din försäkring

Spridningen av viruset är svår att förutsäga. Som alltid är det viktigt att ha en bra försäkring som gäller under hela resan och täcker kostnader för nödvändig vård och eventuell hemresa till Sverige. Kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera villkoren för din försäkring. Många försäkringsbolag har nu särskild information kopplat till coronaviruset på sina webbplatser.

Håll kontakten med din researrangör eller flygbolag

Din researrangör har ett ansvar för dig som resenär. Flera flygbolag har tillfälligt upphört eller minskat sina flyg till länder med större smittspridning och begränsningar har även införts för flyg till andra delar av världen.

Om du har frågor om en kommande resa eller frågor om av- eller ombokning bör du ta kontakt med din researrangör. Hallå Konsument! har information om dina rättigheter kring avbokning av resor i samband med coronaviruset. Generalkonsulatet ger inte upplysning om aktuella flygavgångar och kan inte vara behjälplig med om- och avbokningar.

Kontaktuppgifter lokala myndigheter

Shanghai
Foreign Affairs Office of Shanghai Municipal People's Government 上海市人民政府外事办公室 (sh.gov.cn) 
Hotline: 12345, in five languages, English available
Shanghai Municipal Health Commission(enbart på kinesiska)
Shanghai Health Hotline +86 21 12320
Lokalregeringens WeChat-konto “shanghaifabu”
Shanghai Pudong International Airport +86 21 96990 上海机场(集团)有限公司 (shanghaiairport.com) (Shanghai Pudong International Airport)

Zhejiang
The Foreign Affairs Office of Zhejiang Provincial People’s Government:浙江省人民政府外事办公室 (zj.gov.cn)
WeChat/Weibo: 浙江发布 (zjfabu), 浙江政务服务网 (zjzwfww)
Information on Novel Coronavirus Public Service and Management Platform of Zhejiang Province can be found on the app 浙里办 (zheliban).
Zhejiang Foreign Affairs Office: 0571-87054974

Jiangsu
Jiangsu Provincial Health Commission: http://wjw.jiangsu.gov.cn/
Jiangsu Provincial Foreign Affairs Office: http://wb.jiangsu.gov.cn/

Anhui
The Foreign Affairs Office of Anhui Provincial People’s Government
http://ahfao.ah.gov.cn/English/index.html
Tel +86 (0)551-62703790
Tel +86 (0)551-62703790

Senast uppdaterad 18 jan 2023, 09.48