• Svenska

Om utlandet Mali

Om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka

Blir du allvarligt sjuk eller skadad när du är utomlands ska du i första hand kontakta ditt försäkringsbolag genom deras larmcentral. De kan exempelvis hjälpa dig att hålla kontakt med sjukhus och anhöriga samt arrangera sjuktransport hem till Sverige.

Din hemförsäkring innehåller oftast en reseförsäkring som gäller i 45 dagar från avresa. Dock kan det vid UD:s avrådan från resor till landet innebära att den inte är giltig. Kontrollera med ditt försäkringsbolag innan resa om du behöver teckna en extra försäkring.

Vad kan UD och ambassaden göra?

Om du inte själv kan kontakta ditt försäkringsbolag är det inte ovanligt att sjukhuset kontaktar närmaste ambassad. Dina anhöriga, UD eller ambassaden kan då hjälpa dig att undersöka om det finns en giltig reseförsäkring och överlämna nödvändiga uppgifter till larmcentralen som fortsätter hantera situationen.

Om du saknar en giltig försäkring kan ambassaden följa upp ditt ärende med sjukhuset och myndigheterna i landet om så behövs. Om du önskar kan UD hålla dina anhöriga i Sverige informerade om din situation.

Kostnaden för akut sjukvård utomlands eller sjuktransport hem till Sverige kan ofta bli mycket dyr. Om du saknar en försäkring och du själv inte kan betala för vården kan UD och ambassaden ge råd och viss service – läs mer under ekonomisk hjälp.

Försäkringsbolagens larmcentraler

SOS International
+45 70 10 50 50

Falck Global Assistance
+46 8 587 717 76

Europeiska ERV Alarm
+46 770 456 920

Gouda Alarm
+45 33 15 60 60

 

Allvarligt sjuk eller skadad

Här finns grundläggande information som gäller för alla länder. I vissa länder gäller dessutom ytterligare villkor. Kontakta ansvarig ambassad för mer information.

Läs mer