• Svenska

Om utlandet Kroatien

Övriga upplysningar

Råd inför utlandsresan

Gör kopior på alla värdehandlingar som t.ex. pass, visering, biljetter, försäkringar, kreditkort och liknande! Förvara kopiorna separat från originalen och lämna gärna en kopia hos någon hemma. Researrangören kan hjälpa till med eventuellt utfärdande av nya biljetter.

Språk

De flesta turistarbetare i Kroatien talar engelska. Menyn finns ofta på flera språk och kyparna kan normalt ta upp beställningar på engelska eller tyska. Vid kusterna, särskilt i Istrien, är det många som talar italienska. De yngre talar i regel engelska, däremot är det bland den äldre befolkningen och då i synnerhet på landsbygden inte lika vanligt. Många äldre kan dock kommunicera på tyska och ibland också på ryska.

Betalningsmedel och betalningssätt

Den 1 januari 2023 anslöts Kroatien till eurosamarbetet och införde euron (EUR) som valuta. 1 euro = 100 cent.

Det går oftast bra att betala med kontokort. De vanligaste är Master Card, VISA, American Express och Diners. Det finns gott om bankomater med uttagsinstruktioner på flera språk.

Banker – öppettider

Bankerna är öppna måndag till fredag från 08.00 till 19.00, på lördagar de flesta från 08.00 till 12.00. Bankerna är stängda söndagar. Lokala avvikelser kan förekomma.

Postkontor – öppettider

Postkontoren är öppna måndag till fredag från 08.00 till 20.00, lördagar från 08.00 till 12.00. Frimärken kan köpas på postkontor och i många tidningsstånd. Lokala avvikelser kan förekomma.

Kollektivtrafik

Kroatien har en väl utbyggd kollektivtrafik.

Foto behövs vid köp av månads- eller årskort på kroatiska tåg, spårvagnar och bussar. Giltig ID-handling skall kunna uppvisas i samband med köpet.

Biluthyrning

Kroatiska biluthyrningsföretag kan ha särskilda villkor beroende på om man planerar att åka hyrbil från Kroatien till utlandet. Var även uppmärksam på att särskilda regler gäller för inresa med hyrbil i landet! Informera biluthyrningsfirman om dina resplaner i förväg och läs biluthyrningsfirmans standardavtalsformulär för att ta reda på vad som gäller.

Förfarande i händelse av borttappat pass

I händelse av stulet/förlorat pass skall man i första hand anmäla stölden till polisen och be om kopia av polisanmälan. Denna handling lämnas in i samband med ansökan provisoriskt pass (kostnad motsvarande 1 800 SEK). Vid utfärdande av provisoriskt pass, spärras det stulna/förlorade passet, som då inte längre kan användas som resehandling. 

Ambassaden Zagreb och honorärkonsulaten i Split, Rijeka och Dubrovnik  utfärdar provisoriska pass under ordinarie arbetstid. 

För mer information om utfärdande av pass, se sidan Ansökan om pass

Viktiga telefonnummer Kroatien

Enhetsnummer för alla nödsituationer: 112
Polis: 192
Brandkår: 193
Ambulans: 194
Vägservice: 1987 (Om ni ringer från utlandet eller från mobiltelefon, slå +385 1 1987)
Taxi i Zagreb: 17 17 (Radio taxi)                         
                        12 12 (Taxi Cammeo)                        
                        14 14 (Eko taxi)

Nummerupplysningen: 11888 (endast i Kroatien, går ej att ringa från utlandet)
Sveriges ambassad i Zagreb: + 385 (0) 1 49 25 100
Sveriges konsulat i Rijeka: + 385 (0) 51 212 287
Sveriges konsulat i Split: + 385 (0) 91 6122 452 (mobilnummer) 
Sveriges konsulat i Dubrovnik: +385 (0) 20 357 943

Försäkringsbolagens alarmcentraler
Europeiska och Euro Alarm +46 770 45 69 20    
mail: erv-alarm@euro-center.se
Gouda Alarmcentral + 45 33 15 60 60    
mail: alarm@gouda-rf.se
SOS International +45 70 10 50 50    
mail: sos@sos.eu

Senast uppdaterad 02 apr 2024, 12.56