Här finns grundläggande information som gäller för alla länder. I vissa länder gäller dessutom ytterligare villkor. Kontakta ansvarig ambassad för mer information.
Nyfödda barn och personer som aldrig innehaft svenskt pass, Nationellt identitetskort eller varit folkbokförda i Sverige måste erhålla samordningsnummer innan det är möjligt att söka svenskt pass eller Nationellt identitetskort. Har vårdnadshavarna till ett nyfött barn inte gjort namnanmälan görs detta samtidigt. Namnanmälan på Skatteverkets hemsida
Ett samordningsnummer har efter den 18 juni 2021 olika status:
Ett samordningsnummer blir vilande förklarat vid utgången av det femte kalenderåret om inte någon anmälan eller ansökan om förnyelse inkommit till Skatteverket.
Om du har ett giltigt pass så gäller det till sista giltighetsdag även om ett samordningsnummer blir vilandeförklarat. När du ansöker om nytt pass kommer ansvarig passmyndighet att begära förnyelse av samordningsnumret.
För information om vilken status ditt samordningsnummer har och när det blir vilandeförklarat vänder ni er till Skatteverket som är ansvarig myndighet.
Om du har ett samordningsnummer och byter kontaktadress ska du anmäla ny adress till Skatteverket. Det kan antingen vara en adress i Sverige eller en adress i ett annat land, men inte både och.
Du behöver också meddela Skatteverket om du byter personuppgifter så som namn eller medborgarskap.
Mer om samordningsnummer hittar du på Skatteverkets hemsida.
På en svensk ambassad eller generalkonsulat utomlands som är passmyndighet kan du som vårdnadshavare ansöka om pass för barnet. Det gäller om barnet är svensk medborgare. Du behöver inte registrera barnet hos Skatteverket innan du gör passansökan. Om barnet inte är registrerat hos Skatteverket görs det normalt i samband med passansökan.
För att passmyndigheten ska kunna utfärda pass måste ett barn som är fött utomlands erhålla ett samordningsnummer. Samordningsnummer är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige. Syftet med samordningsnummer är att myndigheter och andra samhällsfunktioner ska kunna identifiera personer även om de inte är folkbokförda i Sverige.
Det är passmyndigheten som beställer ett samordningsnummer.
Passmyndigheten får endast rekvirera samordningsnummer för svenska medborgare.
Ansökan om pass sker i två steg.
Passansökan inleds med att passmyndigheten säkerställer att barnet är svensk medborgare. Därefter rekvirerar passmyndigheten samordningsnummer från Skatteverket, som är den myndighet som beslutar om samordningsnummer.
När beslut om samordningsnummer erhållits, är det dags att boka tid för att avsluta passansökan, då bl.a. foto tas och betalning av passansökan görs.
Följande krävs vid rekvisition om samordningsnummer:
För information om vilka ytterligare handlingar med mera som krävs för att passmyndigheten ska kunna rekvirera samordningsnummer kontakta ambassaden/generalkonsulatet eller gå in på respektive ambassad/generalkonsulats hemsida.
Mer information om samordningsnummer hittar du på Skatteverkets hemsida
REGISTRERING AV SVENSKA BARN SOM ÄR FÖDDA I FILIPPINERNA (SAMORDNINGSNUMMER/ MEBORGARSKAP, ANMÄLAN AV NAMN)
Syftet med registrering av svenskt barn på ambassaden är i första hand avsett för ansökan om svenskt pass. Ifall du ej ämnar ansöka för ett svenskt pass efter att ha fått ett samordningsnummer från oss, råder vi er att avvakta med att registrera ditt barn hos ambassaden. Du kan däremot kontakta Skatteverket direkt för att informera dem om att du har ett barn utomlands
Följande dokument är obligatoriska för att kunna registrera barnet och få ett samordningsnummer i Sverige:
Om barnet erhåller dubbelt medborgarskap:
Ambassaden skickar de ifyllda blanketterna till Skatteverket. Skatteverket utfärdar ett samordningsnummer för barnet. Handläggningsprocessen kommer att ta minst 2-3 månader. När samordningsnumret har utfärdats kan ansökan om svenskt pass göras (endast provisoriskt pass i Filippinerna) till barnet.