Meny
  • Svenska

Vanliga frågor och svar med anledning av coronaviruset

Här finns svar på några av de vanligaste frågorna som UD och ambassaderna får just nu. För frågor om ett särskilt land läs aktuell ambassads reseinformation här på Sweden Abroad eller i appen UD Resklar.

Kommer UD att hjälpa svenskar att ta sig hem?

En stor andel av de svenskar som tidigare befunnit sig i utlandet har kommit hem. Samtidigt har den kommersiella passagerartrafiken gradvis öppnats upp. 

UD uppmanar i första hand resenärer att undersöka vilka möjligheter som finns att resa hem med reguljärtrafik. Kontakta reseföretag, flygbolag och försäkringsbolag för att se om det går att ordna en egen hemresa. Ambassaden kan hjälpa till att sprida information om aktuella flyg. 

Jag sitter i karantän utomlands, vad ska jag göra?

Om man sitter i karantän utomlands bör man följa lokala myndigheters anvisningar. UD och svenska ambassader styr inte över andra länders lagar och regler eller vilka smittskyddsbestämmelser de infört. Skriv upp dig på svensklistan och kontakta närmaste svensk ambassad vid behov.

Jag är i behov av mediciner – vad ska jag göra?

Tag i första hand kontakt med ditt försäkringsbolag alternativt lokal sjukvård. Skulle det visa sig inte vara möjligt att få hjälp från lokal sjukvård och försäkringsbolaget inte har möjlighet genom sina kontakter och kanaler att förse dig med livsnödvändig medicin kan du kontakta ambassaden i det land du befinner dig i så de kan upprätta ett enskilt ärende utifrån din specifika situation men UD eller ambassaderna kan inte förse dig med mediciner från Sverige.

Hur påverkas min hemresa av andra länders inresebestämmelser?

Ditt flygbolag bör kunna ge information om hela din resa inklusive eventuell transfer. Du kan också besöka Sveriges ambassads reseinformation i det landet du byter flyg eller ankommer till.

Jag har fått covid-19 utomlands – vad gör jag?

Följ lokala myndigheters anvisningar och kontakta ditt försäkringsbolags larmcentral.