Meny

Om utlandet Nederländerna

Pass och id-kort i Nederländerna

Behöver du ett nytt svenskt pass eller ett nationellt id-kort? Vi har ett begränsat antal tider i och med de försiktighetsåtgärder som vi följer och vill hjälpa de som har störst behov först.

Det är många som vill förnya sitt pass just nu och vi tar emot så många ansökningar som det är möjligt med hänsyn till de åtgärder som måste hållas för att minimera risken för spridning av Corona.  

Nya tider för ansökan läggs ut i bokningssystemet på söndagar i jämna veckor. Det vill säga 9 augusti, 21 augusti och så vidare, fram till 31 augusti. Om det inte syns några bokningsbara tider för de kommande två veckorna betyder det att tiderna redan har bokats. För tillfället är tiderna uppbokade till och med 7 augusti. Prova igen nästkommande söndag i jämn vecka. Läs mer om varför det kan vara svårt att hitta en tid här.

 

Handläggningstiden för nya pass påverkas inte. Förutsatt att ansökan är komplett vid besöket på ambassaden tar det 2-4 veckor innan passet kan lämnas ut på ambassaden. Du behöver inte boka tid för att hämta ut passet, se öppettider här. 

 

Vi vill särskilt uppmana till att enbart du som har ett pass eller id-kort vars giltighetstid löper ut inom den närmaste månaden bokar en tid i nuläget. Vänligen återkom vid ett senare tillfälle angående tidsbokning om ditt ärende inte är brådskande.

 

Besöksregler i samband med COVID-19

För att minska risken för smittspridning med anledning av Corona-pandemin gäller vissa särskilda regler vid besök på ambassaden:

  • Varje sökande ska ha samtliga dokument med sig vid ansökningstillfället enligt checklistan och formulär ska vara ifyllda innan man kommer till ambassaden. Om ansökan inte är komplett kan vi inte ta emot den.
  • Enbart en sökande tas emot på ambassaden vid ansökningstillfället. Undantagna är minderåriga samt personer som behöver assistans.
  • Det är extra viktigt att komma i tid till bokat möte. Sökande som kommer för sent kan inte tas emot utan får boka ny tid.

 Vi ber om er förståelse för gällande regler och att ni följer dem.

 

För ansökan gäller olika procedurer för barn och vuxna. 

 

VILKA DOKUMENT SKA TAS MED VID PASSANSÖKAN - VUXNA (över 18 år)

  • Giltig fotolegitimation - pass, nationellt id-kort eller körkort från Sverige eller Nederländerna
  • Blanketten "Uppgifter för prövning av svenskt medborgarskap" – ifylld i förväg
  • Giltigt personbevis (BRP) eller uppehållstillstånd – om du är bosatt i Nederländerna ska BRP i original med stämpel och underskrift uppvisas samt den svenska nationaliteten ska framgå. Dokumentet ska inte vara äldre än en månad.
  • För mer detaljerad information om de olika punkterna samt för online tidsbokning - se här.

 

VILKA DOKUMENT SKA TAS MED VID PASSANSÖKAN - BARN (under 18 år)

  • Giltig fotolegitimation - pass, nationellt id-kort eller körkort från Sverige eller Nederländerna
  • Blanketten "Uppgifter för prövning av svenskt medborgarskap" – ifylld i förväg
  • Giltigt personbevis (BRP) eller uppehållstillstånd – om du är bosatt i Nederländerna ska BRP i original med stämpel och underskrift uppvisas samt den svenska nationaliteten ska framgå. Dokumentet ska inte vara äldre än en månad.
  • Blanketten "Vårdnadshavares medgivande" – ifylld i förväg
  • Vårdnadshavares giltiga fotolegitimation
  • Beroende på om det är ett första pass som ansökan gäller eller en förnyelse så krävs olika dokument – se här

 

Nödpass
Har du förlorat ditt pass eller nationella id-kort? Måste du resa hastigt och saknar gällande ordinarie pass eller id-kort? Läs mer om nödpass.

Vanliga frågor om pass och ID-kort