Meny
  • Svenska

Om utlandet Brasilien

COVID-19 i Brasilien

Här hittar du ambassadens information om vad som gäller i samband med Coronaviruset i Brasilien. Välj det du är intresserad av i den undermenyn nedan.

 

Senast uppdaterad 07 aug 2020, 08.53

Information till svenskar

Ambassadens reseinformation uppdateras löpande utifrån den bästa information som finns tillgänglig för stunden. Då situationen förändras kontinuerligt kan information snabbt bli inaktuell. Resenärer uppmanas därför att även följa uppdateringen via media samt att hörsamma nationella och lokala myndigheters rekommendationer. Dagstidningen Folha de São Paulo har även information om dagsläget på engelska.

För information om smittspridning och hälsoråd i Brasilien se brasilianska hälsoministeriets hemsida. På ministeriets hemsida finns också information om antalet bekräftat smittade i Brasilien.

UD har öppnat ett särskilt nummer för frågor kring coronaviruset och resande: 08-405 92 00, från utlandet: +46 8 405 92 00. För akuta konsulära nödsituationer nås UD:s konsulära nödjour på: 08-405 50 05, från utlandet: +46 8 405 50 05.

Generalkonsulatet i São Paulo har öppet som vanligt och kan nås via telefon/Whatsapp på +55 11 4130 3200 och mejl. Generalkonsulatet i Rio de Janeiro kan nås via telefon på +55 21 3852 3143, Whatsapp +55 21 99193 4087 och mejl för tidsbokning. Ringer du oss utanför telefontiderna kan du välja att bli kopplad till UD:s jour i Stockholm.

Befinner du dig i en nödsituation bör du alltid kontakta ambassaden. Om du inte vet hur du ska arrangera din hemresa till Sverige bör du informera ambassaden om din situation.

Flygtrafik

Den 29/7 beslutade Brasilien att stängningen av land- och sjögränserna förlängs ytterligare 30 dagar. Det är däremot möjligt att resa in till vissa internationella flygplatser (bl a Guarulhos nära staden São Paulo) för besök och turism på upp till 90 dagar. Givet den allmänna situationen är det speciellt viktigt att eventuella resenärer innehar en sjukförsäkring som är giltig för hela visitelsetiden i Brasilien. Resenärer utan sjukförsäkring kommer inte att tillåtas inresa. Vänligen observera att UD:s reseavrådan för Brasilien fortfarande gäller, varför många svenska försäkringar fortsatt inte täcker sjukhusvård i landet.

Undantag från inreseförbudet via land- och sjögräns medges för vissa kategorier såsom brasilianska medborgare, personer med permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd i Brasilien, medarbetare i internationella organisationer samt diplomater. Varutransporter och humanitär hjälp är också undantagna. Dessutom kan inresa för personer som redan har ett visum för t ex studier, arbete eller familjeåterförening samt affärsresor medges under förutsättning att resenären kan visa att denna är smittfri genom ett aktuellt test och intyg från läkare. För mer information vänligen kontakta den brasilianska ambassaden i Stockholm.

Resenärer som önskar återvända till Sverige bör vara beredda på att med mycket kort varsel bege sig till flygplatserna i São Paulo eller Rio de Janeiro för avresa till Europa, där de flesta internationella flyg avgår ifrån (se lista över aktuella flyg här: Airflights_Brazil_16h_28July2020.pdf). Om du vill lämna Brasilien men inte tror dig klara av att hitta en hemresa bör du informera ambassaden om din situation. Stannar du kvar i Brasilien rekommenderar vi att du ser över din situation, ditt visum, resehandlingar och försäkringar för att klara flera månader utan möjlighet att resa till Sverige. Viktig: hotellkedjan Accor ger möjlighet till specialpriser för europeiska resenärer på väg till sina hemländer med anledning av Covid-19. För bokning, kontakta hotellet direkt eller ring +55 11 2505 9749 och uppgift bokningskod “CONSUL”.

Inrikesflyg går också fortfarande i Brasilien. Men i takt med att resenärerna minskar drar dock flygbolagen ner på antalet avgångar och de offentliga transporterna i Brasilien har reducerats. Flygbolagen Azul, GOL och LATAM - de tre största flygbolagen i Brasilien - kommer att fortsätta att flyga på de 27 delstatshuvudstäderna samt 19 ytterligare städer. Resenärer uppmanas att ta kontakt med flygbolag eller resebyråer direkt för att kontrollera sina flygrutter och avgångar. Oftast går det även att köpa flygbiljetter direkt på flygplatsen. P g a olika beslut på delstatsnivå så fungerar inte alla långfärdsbussar inom landet. Bästa rådet är att ta sig till närliggande busstation och be om info gällande sin destination. Som komplement finns långfärds-uber som bokas på www.blablacar.com.br

Flera länder i både Latinamerika och Europa har infört inreserestriktioner, vilket kan påverka möjligheterna till mellanlandningar. Resenärer rekommenderas att säkra den fortsatta resan till slutdestinationen i Sverige innan avresa från Brasilien, samt ta med dokumentation som styrker hela resan till Sverige. Annars finns risk att man inte får gå ombord på planet från Brasilien. Vi saknar information om vilka begränsningar som gäller för övriga länder. Kontakta ditt flygbolag för information eller sök information via lokala myndigheter. Hemsidor till de svenska ambassaderna i de länder som berör dig hittar du via www.swedenabroad.se.

Extra information om Danmark, Tyskland och Frankrike:

11 maj: ny information till svenska resenärer som reser genom Danmark. Läs mer här.

24 april: enligt tyska gränspolisen är det inte längre möjligt att lämna transitzonen på Frankfurts flygplats för att övernatta. Läs mer här.

14 april: resenär som flyger till Sverige via Frankrike behöver sedan 6 april ett intyg att visa upp när man boardar/checkar in på flyget. Läs mer här.

Spridningsreducerande åtgärder

Brasilien har ännu så länge ej utlyst något nationellt nödläge. Däremot har vissa stater gjort detta i syfte att vidta ytterligare åtgärder för att minska risken för smittspridning. Uppdaterad information från ett antal brasilianska delstater gällande Covid-19 åtgärder. Se information på Portugisiska här.

Generella råd inför din resa

  • Se över din försäkring

    Spridningen av viruset är svår att förutsäga. Som alltid är det viktigt att ha en bra försäkring som gäller under hela resan och täcker kostnader för nödvändig vård och eventuell hemresa till Sverige. Kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera villkoren för din försäkring. Många försäkringsbolag har nu särskild information kopplat till coronaviruset på sina webbplatser.

    Övergripande råd och information om försäkringar finns hos Konsumenternas försäkringsbyrå 

  • Håll kontakten med din researrangör eller flygbolag 

    Din researrangör har ett ansvar för dig som resenär. Flera flygbolag har tillfälligt upphört eller minskat sina flyg till länder med större smittspridning och begränsningar har även införts för flyg till andra delar av världen.

    Om du har frågor om en kommande resa eller frågor om av- eller ombokning bör du ta kontakt med din researrangör. Hallå Konsument! har information om dina rättigheter kring avbokning av resor i samband med coronaviruset. 

  • Ta del av information från Folkhälsomyndigheten

    Folkhälsomyndigheten är ansvarig myndighet för frågor gällande smittskydd. De följer utvecklingen, uppdaterar sin webbsida löpande samt stöttar vården med rekommendationer om hur misstänkta fall ska hanteras. Läs mer på deras information om viruset och frågor och svar. De har även tagit fram information till resenärer.

  • Ladda ner appen UD Resklar och följ ambassadens reseinformation

    I appen finns samlat delar av UD:s reseinformation, ambassadernas reseinformation per land och kontaktuppgifter. Ambassadernas reseinformation uppdateras regelbundet med lokal information. Genom appen kan du även välja att få push notiser från UD och ambassaden med viktig information om avrådan från resor och om ditt resmål. Du kan också läsa ambassadernas reseinformation på Sweden abroad.

  • Skriv upp dig på svensklistan

    Om du skriver upp dig på svensklistan kan UD eller närmaste svenska ambassad vid behov nå dig i en krissituation. Anmäl dig här.

  • Följ lokala myndigheters anvisningar

    Vid händelse av smittspridning är det troligt att lokala myndigheter vidtar en rad spridningsreducerande åtgärder. Detta kan inkludera lokala och regionala transportbegränsningar men kan även påverka tillgänglighet till offentliga platser och institutioner och lokala karantänsregler. Det är viktigt att du som enskild resenär håller dig informerad om vad som gäller. 

När avråder UD?

Oavsett om UD avråder från en resa eller inte måste du som resenär fatta egna beslut om din resa. 

UD:s avrådan grundar sig på en helhetsbedömning av ett lands, eller delar av ett lands, säkerhetsläge utifrån ett antal kriterier. UD kan exempelvis avråda från resor om konsekvenserna av en smittsam sjukdom påverkar samhället på ett omfattande sätt med bristfällig sjukvård, interna reserestriktioner, påverkad infrastruktur och transportsystem som också påverkar ambassadens möjligheter att bistå svenskar konsulärt. UD kan också avråda från resor baserat på en rekommendation från Folkhälsomyndigheten.

Du kan läsa mer om UD:s avrådan här. 

Nya Coronaviruset

Det största antalet bekräftade fall av det nya coronaviruset har konstaterats i Kina även om fall rapporteras från ett antal andra länder. För att begränsa spridning kan nationella och/eller lokala myndigheter införa olika typer av åtgärder. Spridningsreducerande åtgärder kan till exempel vara olika former av screenings/undersökningar på flygplatser, inreseförbud och lokala karantänsregler för personer som vistats i länder med smittspridning, begränsningar av allmänna transporter, stängning av eller begränsad tillgång till offentliga byggnader och turistattraktioner. Åtgärder av dessa slag har införts på flera håll i världen och nya bestämmelser kan införas med kort varsel.

Sveriges ambassader informerar i den mån det är möjligt om spridningsreducerande åtgärder i enskilda länder på ambassadernas reseinformation.  

Vanliga frågor och svar

Jag är satt i karantän/isolerad utomlands, kan UD eller ambassaden hjälpa mig?

UD styr inte över andra länders lagar och regler. Smittskyddsbestämmelserna varierar från land till land. UD uppmanar alltid svenskar som befinner sig utomlands att följa landets lokala lagar.

Jag saknar pengar för att uppehälle/mat under tiden jag är satt i karantän – kan UD eller ambassaden hjälpa mig?

I första hand är det den myndighet i landet som tagit beslut om karantän som ansvarar för de personer som satts i karantän. Har du rest med en researrangör och är i karantän på ett av arrangörens hotell, bör du ta kontakt med din researrangör. Konsulärt ekonomiskt bistånd omfattar inte lån för uppehälle eller fortsatt vistelse utomlands.

Jag är i behov av mediciner – kan UD eller ambassaden hjälpa mig?

Tag kontakt med lokal sjukvård eller den myndighet som ansvarar för karantänsbeslutet. UD eller ambassaderna kan inte förse dig med mediciner från Sverige.

Uppmanar UD svenskar att resa hem?

Alla som befinner sig utomlands bör se över sin egen situation. Det kan exempelvis ibland vara bäst att inte resa överhuvudtaget för en tid framöver. Resenärer måste anpassa sig till situationen och acceptera en viss grad av ovisshet. Många resenärer kan bli tvungna att stanna kvar på resmålet tills flygtrafiken sätter igång igen. Resebyråerna och flygbolagen försöker transportera hem alla som berörs. Det är ett beslut som individen måste ta. 

Kommer UD att hjälpa svenskar att ta sig hem?

UD:s möjligheter att bistå kan i nuvarande situation påverkas av omständigheterna som nu råder. UD uppmanar den enskilde att själv ordna sin återresa genom sin resebyrå, sitt flygbolag eller försäkringbolag. Vi förstår att situationen är svår, men resenärer kommer behöva anpassa sig till situationen och acceptera ovisshet. Många resenärer kan bli tvungna att stanna kvar på resmålet tills flygtrafiken återupptas. Resebyråerna och flygbolagen försöker transportera hem alla som berörs.

Hur påverkas min hemresa av andra länders inresebestämmelser?

Ditt flygbolag bör kunna ge information om hela din resa. Du kan också besöka Sveriges ambassad i det landet du byter flyg eller ankommer till.

Jag har fått covid-19 utomlands – vad gör jag?

Följ lokala myndigheters råd som du bl.a. hittar på ambassadens reseinformation. Du bör också kontakta ditt försäkringsbolags larmcentral.

Mer information om smittspridning och hälsoråd 

Folkhälsomyndigheten är ansvarig myndighet i Sverige för frågor kring smittspridning. Folkhälsomyndigheten följer utvecklingen kontinuerligt och uppdaterar sin hemsida löpande. Har du frågor om hälsoråd, smittvägar och råd vid hemkomst kan du läsa mer här. 

ECDC och WHO:s webbsida finns ytterligare information om coronaviruset och det internationella samarbetet för att begränsa utbrottet och dess verkningar.